Skocz do zawartości

[FM 2006] Stałe fragmenty gry


Gość Profesor

Rekomendowane odpowiedzi

Gość Profesor

Stałe fragmenty gry

 

Pozwólcie, że tekst ten zacznę od przyznania się do błędu, który popełniajš praktycznie wszyscy poczštkujšcy, ale i liczni do?wiadczeni efemaniacy. Polega on na całkowitym ignorowaniu stałych fragmentów gry w my?l założenia "a, jako? to będzie, komputer na pewno wszystko poustawia mi, jak należy". Otóż nic bardziej mylnego! Komputer, czyli nasz asystent, nie zna się za dobrze na piłce nożnej, a stałe fragmenty gry to jego szczególnie słaba strona. Aczkolwiek na pierwszy rzut oka mnogo?ć dostępnych opcji w ustawieniach taktycznych może przerażać, pamiętajcie, że w grę wchodzi 15-20 dodatkowych bramek w sezonie. Tak jest, 15-20 bramek, które mogš zadecydować o utrzymaniu się w lidze, awansie, mistrzostwie czy pucharze. Tak więc temu aspektowi warto po?więcić sporo uwagi przy układaniu taktyki.

 

Nie zamierzam tu marnować swojego i Waszego czasu na opisywanie poszczególnych opcji i tłumaczenie, na czym polegajš - ich nazwy sš dosyć oczywiste, a instrukcja dostarcza informacji wystarczajšcych do ich zrozumienia. Znacznie ważniejsze, moim zdaniem, jest skupienie się na stronie praktycznej stałych fragmentów gry, tak więc dalsza czę?ć moich rozważań po?więcona będzie temu wła?nie zagadnieniu, a za kryterium porzšdkujšce przyjmiemy prawdopodobieństwo zdobycia bramki.

 

1. Rzuty karne

 

Nie wierzcie poradnikom, które w setkach słów i dziesištkach paragrafów opisujš idealnego wykonawcę rzutów karnych. Determinacja, Kondycja, Błyskotliwo?ć... wszystkie te atrybuty nie odgrywajš najmniejszej roli w momencie, gdy nasz zawodnik podchodzi do piłki ustawionej na jedenastym metrze. Dokładniej za?, zapewne jakš? tam odgrywajš, ale i tak nie ma to żadnego znaczenia, gdyż w chwili podyktowania przez sędziego jedenastki nie jeste?my w stanie wej?ć do ekranu taktycznego i wskazać jej wykonawcę! Dlatego też, przygotowujšc przed meczem listę potencjalnych egzekutorów rzutów karnych, powinni?my kierować się wyłšcznie wysoko?ciš atrybutu Rzuty Karne. Naszym numerem jeden musi być piłkarz o najwyższej warto?ci tego parametru, choćby jego Kreatywno?ć wynosiła [1]. W końcu musi istnieć jaki? powód umieszczenia w profilu piłkarza atrybutu Rzuty Karne. I tak w jednym z ostatnio przeze mnie rozegranych sezonów, rzuty karne wykonywał jeden z moich ?rodkowych obrońców. Opanowanie - [9], Koncentracja - [4], Decyzje - [10], Błyskotliwo?ć - [7], Kreatywno?ć - [8]... skuteczno?ć z jedenastu metrów w sezonie - 12/12. Czy muszę dodawać, że warto?ć jego atrybuty Rzuty Karne wynosiła [19]?

 

Nieco inaczej przedstawia się sytuacja w meczach pucharowych, gdy o awansie do dalszych gier lub o zwycięstwie decydujš rzuty karne. W takich sytuacjach mamy możliwo?ć zadecydowania, w jakiej kolejno?ci nasi zawodnicy będš je wykonywać, i wtedy warto spojrzeć na kondycję poszczególnych piłkarzy. Na pewno wszyscy będš solidnie zmęczeni, lecz gdy który? z nich zdaniem fizjoterapeuty odniósł w trakcie meczu uraz, lepiej nie ryzykować - ale co zrobić, gdy jest to nasz najlepszy egzekutor? W takich chwilach trzeba zdać się na menedżerski instynkt, modlić się, by podjęta przez nas decyzja okazała się słuszna. Aby zwiększyć szanse swego zespołu, można zastosować prosty trick i na parę minut przed końcem regulaminowego czasu gry wpu?cić na boisko zawodnika o wysokiej warto?ci atrybutu Rzuty Karne, o ile odważymy się na ryzyko przeprowadzenia wcze?niej tylko dwóch zmian. Kto? może powiedzieć, że dużo w powyższej dyskusji jest gdybania, ale piłka nożna jest sztukš wyboru i nie ma w niej sprawdzonych recept na zwycięstwo.

 

Nie oznacza to wszakże, że losowi nie można odrobinę pomóc. Je?li Wasi zawodnicy posiadajš odpowiednie umiejętno?ci, każcie im wykonywać rajdy z piłkš - szczególnie skuteczne jest to w przypadku napastników. Obrona przeciwnika nie najlepiej sobie z tym radzi i za którym? razem defensor rywali może nie trafić w piłkę. Warto też mieć w składzie zawodnika, który lubi wykonywać na boisku teatralne fikołki, co łatwo zauważyć już po 2-3 meczach. Sędziowie chętnie gwiżdżš karne z powietrza, ale warto im w tym pomóc. Je?li remisujecie 0:0 w 80. minucie, wprowad?cie na boisko szybkiego napastnika obdarzonego talentem aktorskim, a zmęczeni obrońcy mogš popełnić o jeden błšd za dużo.

 

2. Rzuty wolne

 

Zasadš, jakš kieruję się przy rozgrywaniu wolnych, jest KISS, czyli Keep It Simple, Stupid (w wolnym tłumaczeniu - Proste Jest Piękne). Moim zdaniem nie ma sensu kombinować z wrzutkami na długi słupek, czy też zegarmistrzowskim rozgrywaniem krótkiej piłki. Jeden pomocnik w murze, boczni obrońcy na połowie boiska, cała reszta w polu karnym i bramkowym - i bezpo?redni strzał na bramkę. Czasami bramkarz obroni, czasami kto? wybije na rzut rożny - w takim wypadku nie jeste?my stratni. Czasami piłka zaskoczy golkipera i wylšduje w bramce, a czasami pomoże jej w tym obrońca rywali z muru, zmieniajšc tor jej lotu - można otwierać szampana. Strzał niecelny to czas na przej?cie do obrony, za co rekompensatš bywajš przypadkowe zagrania rękš w polu karnym i jedenastki dla naszego zespołu. Oznacza to, że dobierajšc wykonawców rzutów wolnych, powinni?cie kierować się wyłšcznie warto?ciš atrybutu Rzuty Wolne, cała reszta ma minimalne znaczenie. Przekonałem się też, że nie ma potrzeby zwracać uwagę na to, czy wykonawca rzutu wolnego jest lewo- czy też prawonożny, gdyż przy strzale na bramkę nie odgrywa to większej roli. Znacznie ważniejsze jest dopilnowanie, by rzutów wolnych z prawej strony nie egzekwował zawodnik grajšcy na lewej flance ani vice versa - chyba nikt z nas nie chce, by w razie szybkiego kontrataku przeciwległe skrzydło naszej formacji pozostało odkryte i wystawione na zabójczy cios, prawda?

 

Tak jak przy rzutach karnych, sędzia potrzebuje naszej pomocy, by dyktować rzuty wolne dla naszej drużyny. ?rodkowi pomocnicy i napastnicy powinni przeto - zależnie od swoich umiejętno?ci - próbować rajdów pod pole karne, nie zaszkodzi też wpuszczenie na boisko artysty- symulanta.

 

3. Rzuty rożne

 

Standardowe rozegranie rzutu rożnego jest nudne aż do bólu. Napastnicy na obu słupkach, wchodzšcy z głębi pola wysocy ?rodkowi obrońcy, reszta zawodników miotajšca się po szesnastce. Piłka niekiedy - bardzo rzadko - lšduje w bramce, znacznie czę?ciej rywale wybijajš jš, co może skończyć się efektownš kontrš. Krótkie rozegranie kornera nie pomaga, a raczej jeszcze zmniejsza szansę strzelenia rywalom gola.

 

Jest wszakże sposób, który gwarantuje bramki tak z rzutów rożnych, jak i z rzutów wolnych z narożników boiska, które stosujš dokładnie ten sam schemat taktyczny. Zespół ustawiamy następujšco: boczni obrońcy, którzy zwykle sš szybsi od ?rodkowych, zabezpieczajš tyły przed kontratakiem. Zawodnik z najwyższš warto?ciš atrybutu Strzały z Dystansu zajmuje miejsce przed polem karnym, a wszyscy inni piłkarze co do jednego stajš na długim słupku. Instrukcje indywidualne wyglšdajš więc tak:

 

 

[obrazek1]

 

Zespoły rywali nie potrafiš bronić się przed takim rozwišzaniem taktycznym, zaledwie w około 25%-33% wpadajšc na to, by czyhajšcemu przed polem karnym zawodnikowi przydzielić plastra. Znacznie czę?ciej defensywa cofa się we własne pole bramkowe, zostawiajšc 1-2 napastników na desancie. Prowadzi to do sytuacji takich jak ta zilustrowana poniżej:

 

 

[obrazek2]

 

Właściwie niczego więcej nie muszę już pisać. Piłka z rzutu rożnego zagrana zostaje na szesnasty metr (opcja W pole karne), gdzie czeka na niš nasz zawodnik:

 

[obrazek3]

 

Zanim obrońcy zdążą do niego wyjść, zazwyczaj zdąży oddać strzał, który powinien skończyć się tak:

 

[obrazek4]

 

Bardzo wiele zależy tu od obu zawodników bezpo?rednio zaangażowanych w to rozegranie. Egzekutor kornera musi mieć bardzo wysokš warto?ć atrybutu Rzuty Rożne (powyżej [15]), a strzelec imponować Strzałami z Dystansu (co najmniej [16]). Je?li te warunki nie będš spełnione, większo?ć rzutów rożnych zostanie zmarnowana. Nawet to nie jest wszakże takie złe - przy takim rozegraniu niecelne strzały albo prowadzš do kolejnych rzutów rożnych, albo kończš się wznowieniem gry od bramki. W obu przypadkach przeciwnik nie ma szansy na wyprowadzenie szybkiej kontry, co przy tradycyjnym ustawieniu zdarza się całkiem często.

 

Co oczywiste, przed każdym meczem trzeba upewnić się, że zaplanowany schemat pasuje do wybranego na to spotkanie składu. Wykonywania rzutów rożnych nie wolno powierzać bocznym obrońcom, gdyż może to się dla nas bardzo ?le skończyć, na li?cie wykonawców nie może też znale?ć się człowiek, do którego dogrywane będš piłki. Jest to niby oczywiste, lecz gdy lista wykonawców jest krótka, a żaden ze znajdujšcych się na niej piłkarzy nie gra w danym meczu, komputerowy asystent może nam spłatać niemiłego psikusa. Dlatego przy każdym typie stałego fragmentu gry lista wykonawców powinna liczyć 8-10 pozycji, nawet je?li ostatnich 4-5 ma minimalne szanse na dopchanie się do piłki. Jako że takie rozegranie rzutu rożnego wymaga precyzji podania, z prawej strony boiska powinni bić je piłkarze prawonożni, za? z lewej - lewonożni.

 

Rzuty rożne oczywi?cie też można, a wręcz należy wymuszać. W tym celu bocznym pomocnikom należy zlecić rajdy z piłkš oraz, co bardzo ważne, do?rodkowania spod linii końcowej boiska.

 

4. Rzuty z autu

 

Je?li chodzi o rzuty z autu, jako że stanowiš najmniejsze zagrożenie podbramkowe, pozwalajš na największš dowolno?ć w ich ustawieniu. Z własnego do?wiadczenia mogę powiedzieć, że długie wrzutki w pole karne nie bardzo się sprawdzajš, natomiast ładnych kilka bramek zdobyłem przy krótkim ustawieniu rzutów z autu. W takim przypadku wskazane jest, by wykonywali je boczni obrońcy - piłka często trafia wtedy do bocznego pomocnika, który albo sam zacentruje jš w pole karne, albo odegra w tym celu do obrońcy. Rzuty z autu można wymuszać, ustawiajšc naszš formację szerzej, polecajšc grać skrzydłami, a bocznym pomocnikom lub/i obrońcom zlecajšc częstsze rajdy z piłkš.

 

Na zakończenie konieczna jest jedna niezwykle ważna uwaga. Nawet je?li ustawicie listy wykonawców stałych fragmentów gry zgodnie z powyższymi sugestiami, a przy rozgrywaniu rzutów wolnych i rożnych zastosujecie moje podpowiedzi, nie zagwarantuje to Wam sukcesu. Tak jak w życiu, i w Football Managerze najwięcej zależy od samych zawodników. Im wyższe będš ich umiejętno?ci, tym czę?ciej zdobywać będziecie bramki po stałych fragmentach gry - dotyczy to zwłaszcza podajšcych przy rzutach rożnych. Celem minimum, w który należy mierzyć, jest bramka ze stałego rzutu gry co 3 mecze, a więc 33% skuteczno?ci na mecz. Zwłaszcza dysponujšc zawodnikiem z mocnym strzałem z dystansu, można te proporcje odwrócić, zdobywajšc trzy bramki z rzutów rożnych na mecz, czego i Wam życzę.

Odnośnik do komentarza
  • 1 miesiąc później...

Jeśli chodzi o te rzuty rożne to muszę przyznać, że jak przychodzi do wykonania to zawodnicy zamiast przy długim stać, to wszyscy stoją sobie jak poprzednio i nie raczą się nawet ruszyć. Jak to zmienić. Połową sukcesu będzie ustawienie następnie dogranie piłki i na końcu precyzyjny strzał w światło bramki.

Odnośnik do komentarza
  • 2 tygodnie później...

Potwierdzam, że ustawianie zawodników starym sposobem Profesora już nie działa, bo zawodnicy nie słuchają się i nie ustawiają tak jak im się przypisze. Natomiast bardzo skuteczne jest zagrywanie na krótki słupek. Efektywność jest nieco mniejsza niż strzelanie z dystansu w poprzednich menadżerach, ale już mi się zdarzało, że zawodnik zdobywał w ten sposób dwie bramki w jednym meczu.

Odnośnik do komentarza

Będzie pewnie Off-top, ale... co Wy za bdzury piszecie ? Działa tak jak powinno działać. Nikt się nie rozbiega, wszyscy stoją na długim słupku a jeden ładuje gole zza pola karnego. Na pewno gracie w FM 2006 i wszyscy mają polecenia stój przy długim słupku? Więcej do szczęścia nie potrzeba.

Odnośnik do komentarza

U mnie stoją przy długim słupku, jeden czai się przed polem karnym, ale...czasem zdarza się , że ten kto wykonuje rzut rożny zagrywa piłkę...na długi słupek ( a mam w pole karne) .

 

 

Jak dla mnie najlepszym rozwiązaniem jest gra na krótki słupek, gdzie mamy rosłego, silnego i dobrze grającego głową napastnika ( u mnie był to w teście Drogba) strzelał bramy aż miło.

Odnośnik do komentarza
  • 11 miesięcy później...
Zespoły rywali nie potrafią bronić się przed takim rozwiązaniem taktycznym

 

 

Właśnie, że rywale doskonale potrafią bronić się przed takimi sytuacjami. U mnie w KAŻDYM rzucie rożnym kryją snajpera czającego się przed p. karnym aż dwoma obrońcami. Napisałeś, ze robią to w ok 25% przypadkach, ale u mnie 100% rzutów rożnych odbywa się z pokrytym zawodnikiem, który ma oddać strzał. Oczywiście pretensji do ciebie nie mam.

Odnośnik do komentarza
  • 4 tygodnie później...

Ja wypracowałem (dot. FM 2008) poniższe rozwiązanie i daje mi ono ok 0,67 bramki na mecz (czyli jest zabójczo skuteczne ;) ):

 

ROŻNE

 

Bramki zdobywa zwykle środkowy obrońca (ten bardziej po lewej stronie na ekranie taktycznym) lub DMC. Oczywiście należy wystawiać na te pozycje zawodników predestynowanych do zdobywania bramek głową.

Odnośnik do komentarza

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...