Skocz do zawartości

Idzie FM 12


Czarls

Rekomendowane odpowiedzi

Miles Jacobson i spółka postawili świat Football Managera w stan najwyższej gotowości. Dzisiejszego popołudnia najważniejsi twórcy tej kultowej gry postanowili uchylić rąbka tajemnicy i przekazać nam kilka najważniejszych informacji związanych z premierą ich najnowszego dzieła oznaczonego numerem dwanaście. Rewolucji nie uświadczyliśmy, jednak wszystko wskazuje na to, że znów będzie ciekawie.

 

Pełną listę zmian w oryginale możecie ujrzeć tutaj, natomiast jeśli jesteście zainteresowani pełnym tekstem w języku polskim zapraszam chociażby tu. Jak widać, programiści i designerzy postawili na taktykę, która sprawdzała się w ostatnich latach. Football Manager bardzo rzadko zaskakiwał nas rewolucyjnymi zmianami - zupełnie tak jak w przeszłości - po raz kolejny zaserwował nam zaledwie kosmetyczne korekty. Wydaje się jednak, że wszystko nadal zmierza w dobrym kierunku, tak więc fani serii gier menedżerskich na całym świecie powinni czuć się co najmniej usatysfakcjonowani.

 

Zdecydowanie najciekawiej, przynajmniej według mnie, zapowiadają się dwie innowacje. Interesującym urozmaiceniem powinna być możliwość ustalania tonu wypowiedzi. Jest to kolejny krok Sports Interactive mający na celu zbliżenie Football Managera do rzeczywistości i, jeśli programistom uda się ten pomysł zgrabnie wprowadzić do gry, zdaje się, że może trafić w gusta wielu FM-maniaków. Mnie nurtuje jednak zdecydowanie bardziej inna kwestia, która została wymieniona przez twórców gry jako nowość - możliwość dodawania grywalnych lig podczas trwania rozgrywki. Jeśli ten element zostanie odpowiednio dopracowany, wreszcie w niepamięć odejdą chwile niepewności, które towarzyszą nam podczas konfiguracji gry na samym wstępie. Szczerze mówiąc, obawiam się jednak, że poprawne dodawanie kolejnych lig podczas trwającej kariery może być związane z pewnymi problemami. Zachodzę w głowę, w jaki sposób piłkarze z krajów nie wybranych na początku rozgrywki będą rozwijać się w momencie, kiedy ich liga nie zostanie uaktywniona, i w jakim stopniu stan aktywowanej przez nas ligi będzie odpowiadał wyglądowi rozgrywek załadowanych od samego początku.

 

Mam nadzieję, że jednak trochę dramatyzuję i, kiedy do naszych rąk trafi już w pełni dopracowany Football Manager 2012, okaże się, że moje obawy były niesłuszne. Tak więc, pozostaje nam jedynie czekać na kolejne ruchy twórców gry oraz partię następnych informacji. Znając życie, już całkiem niedługo w ramach promocji pojawią się oficjalne informacje na blogach oraz specjalnie przygotowane podcasty. Football Manager powrócił i ma się dobrze!

Odnośnik do komentarza

Jeżeli to są najważniejsze zmiany w grze, to podniecanie się, że: "fani serii gier menedżerskich na całym świecie powinni czuć się co najmniej usatysfakcjonowani" jest co najmniej nie na miejscu. Ja powiedziałbym: po raz kolejny twórcy FM, każą fanom płacić ponad 100 zł za uaktualnienie składów.

Odnośnik do komentarza

stara śpiewka...

jeśli "możliwość dodawania grywalnych lig podczas trwania rozgrywki" nie jest niczym interesującym (opcja, o której marzono od dobrych kilku lat) to nie wiem co może być :-k

no i skoro SI co roku "tylko" aktualizuje składy, to dlaczego jest taka różnica między, dajmy na to FM11 a FM08? to są te same gry z różnymi składami?

Odnośnik do komentarza

Ja tam o takiej opcji nigdy nie marzyłem (ale też i wielkim fanem FM'a nie jestem - w zupełności wystarcza mi wersja 2009, którą kupiłem w mediamaktowym koszu za 10 zł.

Wybierając do porównania wersję 08 i 11 potwierdzasz tylko moją tezę, że wydawanie tej gry co roku jest tylko nabijaniem kasy przez twórców (aktualne składy i "rewolucyjne dodawanie lig w trakcie rozgrywki" powinno być darmowym DLC).

Odnośnik do komentarza

tio, na prawdę nie widzisz różnicy między 08 a 11? 3D, kluby filialne, rozbudowane rozmowy motywacje, otoczka medialna, rozbudowany system podpowiedzi sztabu i raportów, super edytor umożliwiający dodawanie lig, kreator taktyk - to nie są tylko różnice w składach

owszem, z różnic pomiędzy grami z lat sąsiadujących rewolucyjnych nie ma (no, może to 3d), ale rok w rok gra jest poszerzana o nowe opcje, dopracowywane są poprzednie, po tych nastu latach ta gra zrobiła dosyć poważny postęp, czego dowodem jest bycie niezagrożonym liderem w swej "branży" (a rok, dwa po rozłamie wydawało się, że CM będzie w stanie poważnie zagrozić, nic takiego się nie stało)

no i najważniejsze pytanie: czego Ty oczekiwałbyś w nowej grze, aby była warta Twojej uwagi i nie była tylko "grą z nowymi składami"?

Odnośnik do komentarza

Idzie FM12... niech sobie idzie. I tak zostaję przy "10".

 

Oczywiście gra się rozwija i nie zgodzę się z tio, że mamy do czynienia tylko i wyłącznie z uaktualnieniem składów. Tak jak napisał Kinas - mamy nowe opcje, udoskonalane są dotychczasowe możliwości gry. Oczywiście punkt widzenia zależy od punktu siedzenia, czyli od tego co każdy z nas od tej gry by oczekiwał. Znaczna część graczy domagała się możliwości dołączania/wyłączania lig w trakcie gry i to otrzymamy, choć oczywiście będą i tacy, których taka funkcja w ogóle nie zainteresuje.

 

Dla mnie, pomimo że kolejnej edycji nie kupię, najważniejszy będzie aspekt jak SI poradzi sobie z zabugowaniem gry. To, że błędy będą - to oczywiste, w tego typu produkcie nie da się tego uniknąć. Chodzi jednak o wagę tych błędów. Jeśli znów dojdzie do takiego blamażu jak przy FM11, to wolę sobie nawet nie wyobrażać co się będzie działo na forum SI. Pod tym względem obawiam się właśnie m.in. o opcję dodawania tych lig. W poprzedniej edycji SI dodało możliwość poproszenia zarządu o nowy stadion i nawet nie zostało sprawdzone, że w grze występuje bug, który sprawia, że stadion nigdy nie powstanie. Trzeba było to dopiero poprawiać.

 

Każdy z nas po swojemu widzi idealnego FM-a. Ja np. w grze chciałbym zobaczyć m.in. takie możliwości:

- śmierć (naprawdę nie rozumiem czemu piłkarze, trenerzy itp. itd. nie umierają i proszę mi tu nie wyskakiwać z poprawnością polityczną ;) ), w piłkarskim świecie zdarzają się tragiczne wypadki, więc czemu takie losowe zdarzenie nie mogłoby mieć miejsca w FM-ie?

- możliwość objęcia posady managera drużyny U-19, U-21, rezerw danego klubu,

- więcej brutalności na boisku oraz większej interakcji pomiędzy zawodnikami - wymiany zdań zawodników po jakimś chamskim faulu, sprzeczki większej ilości zawodników, ogólnie większej gestykulacji FM-owych ludków, podanie sobie ręki itp.,

- większa rola sędziego podczas meczu - konsultacje z liniowymi, większa gestykulacja wobec piłkarzy,

- zmieniony system scoutingu, interakcje z własnym sztabem szkoleniowym, powołanie do życia w grze funkcji Dyrektora Sportowego (o czymś takim już prawie rok temu pisałem tu).

 

Ogólnie następnego FM-a kupię tylko w przypadku gdy już skończę swoją aktualną karierę (przez prawie 2 lata rozegrałem 8 pełnych sezonów, więc długa gra jeszcze przede mną) albo (ale cuda niestety się nie zdarzają) twórcy z SI umożliwią załadowanie np. do FM13 sejwa z FM10.

Odnośnik do komentarza

Chodzi mi o to, że Czarls w swoim tekście z fanów FM robi idiotów: zmiany są kosmetyczne ale fani mogą być co najmniej usatysfakcjonowani. Co ich niby ma tak bardzo usatysfakcjonować? Może będzie suwaczek do ustawiania ostrości wypowiedzi?

Kolejny przykład: "wreszcie w niepamięć odejdą chwile niepewności, które towarzyszą nam podczas konfiguracji gry na samym wstępie"

Zaczynając grę każdy z nas na pewno spędza co najmniej godzinę zanim zdecyduje się jakie ligi wybrać. Wziąć tę conference czy nie? Hmm, wprawdzie będę prowadził Real, ale kto wie, może się przyda? Ale czy mój komp to uciągnie? A kiedy już wreszcie wybierze ligi to nagle świat obiega wieść o zamachach w Norwegii i naszego nieszczęsnego menagera nachodzi myśl; Norwegia? Hmm, szkoda, że nie można dodawać lig, chętnie bym poprowadził "klub z wyspy Utoja".

Odnośnik do komentarza

Gilbert to o czym piszesz nie bedzie wprowadzone, podobnie jak zamieszki kibicow. SI dawno to powiedzialo. Smierc i wypadki z powodow prawnych i "dobrego smaku", podobnie zamieszki miedzy pilkarzami, zas burdy na trybunach gdyz zle by to wygladalo na tle "Let's kick racism out of football", itd. W pewnym sensie ma to byc obraz footballu jaki tworcy chca widziec, wyidealizowany.

 

Ale... jest na to sposob. W edytorze mozna przeciez dodawac kontuzje. Co Ci szkodzi dodac kontuzje "death" - pauza min. 999999999999999 days max tak samo :)

Odnośnik do komentarza

No ok, ale chociaż jakaś gestykulacja (większa niż dotychczas) piłkarzy między sobą, nie muszą od razu się napieprzać ;).

Co do śmierci piłkarzy - mogłaby dotyczyć tylko newgenów, żeby nikt nie miał pretensji, że w grze wyświetlił się np. komunikat:

"Cristiano Ronaldo zginął w wypadku samochodowym" ;).

 

Ten sposób z edytorem całkiem całkiem :). Tylko, że piłkarz dalej by "wisiał" w grze, a w pewnym momencie ten uśmiercony

powiedziałby wszystkim, że idzie na emeryturę :keke:

Odnośnik do komentarza
  • 3 tygodnie później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...