Skocz do zawartości

Filmy


Tenorio

Rekomendowane odpowiedzi

  • 2 miesiące później...

A Women Under the Influence (Kobieta pod presją), John Cassavetes, 1974

 

(trochę spoilery, bo ciężko o nim pisać i nie odwoływać się głębiej do tematyki)

 

Przykład idealnego kina niezależnego. Cassavetes w bardzo naturalistyczny i niechlujny (z filmowego punktu widzenia) sposób pokazuje niezwykle toksyczną relację małżeńską. On, Nick, pracownik fizyczny, bezpośredni w okazywaniu uczuć, dominujący, typ choleryka. Ona, Mabel, nad wyraz emocjonalna, bardzo blisko związana z ich trójką dzieci, nie do końca potrafiąca odnaleźć się w swojej roli, niezrozumiana przez męża, zatracająca się w swoim świecie. I tak w trakcie filmu obserwujemy rozpad psychiczny Mabel i zadziwiającą więź między małżonkami, która wydaje się nie mieć w ogóle sensu. 

 

Ten film to absolutna szarża aktorska Geny Rowlands w roli Mabel (prywatnie żony Cassavetesa). To co ona wyprawia na ekranie to zdecydowanie jedna z najlepszych kreacji kobiecych w historii kina. Jest tak sugestywna i nieprzewidywalna, że podskórnie cały czas czuje się z jednej strony niepokojące napięcie, z drugiej z każdą minutą coraz większe współczucie dla jej postaci. W filmie przypisuje się szaleństwo Mabel, no i ciężko się z tym nie zgodzić, jednak ważniejszą jest kwestia, co jest jej źródłem. Ba... można zadać pytanie, czy ktokolwiek w tym filmie jest normalny (rodzina(!), znajomi). Jest to też przede wszystkim krytyka patriarchatu i zwrócenie uwagi na samotność i niezrozumienie niezwykle emocjonalnej kobiety, która nie odnajduje wsparcia, na które czeka (absolutnie wgniatające w fotel dwie sceny, w której Mabel wchodzi interakcje ze swoim ojcem).

 

Ten film to nie tylko popis Rowlands, również wcielający się w Nicka Peter Falk (znany wszystkim porucznik Columbo) doskonale prezentuje obraz męża-robotnika, głowy rodziny, który na tę rodzinę nie ma czasu. Osobę, która chce dobrze, która kocha swoją żonę, ale po prostu nie potrafi tego okazać lub robi to w zły i przesadny sposób. I to jest największy paradoks filmu. To obraz o dwojgu kochających się ludzi, którzy nie potrafią sobie tego okazać w zrozumiały dla siebie sposób, co prowadzi do patologii na wielu wymiarach.

 

Nie chcę się rozpisywać więcej, bo film ten można analizować na bardzo wiele sposobów. Więc na koniec tylko kilka "wyróżnień". Kobieta pod presją jest niesamowicie niechlujnie sfilmowana, rozmyte i nieoczywiste kadry, momentami dziwna jakość obrazu, całość sprawiająca wrażenie taśmy dokumentalnej. Do tego nie zawsze słyszalne dialogi, zresztą mam wrażenie, że niektóre sceny musiały być kręcone na częściowej improwizacji. W ogóle wszystkie dialogi brzmią bardzo naturalnie i ludzko, znakomita sprawa.

 

No i ten film to także następujące po sobie fantastyczne sceny! - ponad 20-minutowa genialnie zrealizowana scena śniadania, w której dostajemy pierwszy dowód na dysfunkcję małżeństwa. Scena załamania Mabel - absolutny majstersztyk aktorski Rowlands - takiego zaszczucia na ekranie nie widziałem nigdy. Czy cała sekwencja końcowa, w której jako widz mamy już powoli dość tego co się dzieje (a przynajmniej mnie poczucie współczucia i beznadziejności ogarnęło tak mocno), z jedną małą przepiękną sceną będącą najpiękniejszym wyznaniem miłości w całym filmie.

 

Ten film to 146 minut dramatu, który z każdą minutą wrzyna się coraz bardziej w głowę. Mnie się nie dłużył, jedynie w trakcie seansu zaczynałem odczuwać coraz większy dyskomfort. A samo zakończenie historii tego dyskomfortu niestety nie niweluje...

 

Tl;dr

 

Jeden z najlepszych filmów, jakie widziałem, kropka.

  • Lubię! 4
  • Dzięki! 1
Odnośnik do komentarza
  • 3 tygodnie później...

Live like a cop, die like a man (Uomini si nasce poliziotti si muore), reż. Ruggero Deodato, 1976 r.

 

Ostatnio wróciłem do włoskiego kina gatunkowego i utwierdzam się w przekonaniu, że to mój ulubiony rozrywkowy kawałek historii kina :)

 

Niniejszy film o jakże wspaniałym tytule jest przedstawicielem włoskiego nurtu poliziotteschi, czyli filmów kryminalnych/policyjnych w często przerysowanym obiektywie. Jest to historia dwóch policjantów - stylizowanych na Alaina Delona i Roberta Redforda :D - kumpli, typowych "buddych", członków oddziału specjalnego policji, którzy zajmują się zdejmowaniem trudnych i niebezpiecznych spraw. Na akcje jeżdżą motorem (jednym! ;)), są zawsze wyluzowani, skorzy do żartów, a przy tym bezwzględnie skutecznie, szowinistyczni wobec kobiet, brutalni i po prostu... morderczy. I to jest największy paradoks tego filmu. Bo główni bohaterowie są czystym przykładem anty-bohaterów. Na dobrą sprawę to oni są najbardziej okrutni i przerażający w tym filmie, a ich zachowanie to uczucie dyskomfortu tylko potęguje. To trochę jakby dwóch chłopców z dobrych domów, którzy mają mordercze skłonności, zrekrutować do policji i udawać, że nic się nie dzieje ;)

 

Sama fabuła jest w zasadzie pretekstowa. Widzimy bohaterów w kolejnych akcjach, którzy chcą dojść do "finałowego bossa". A akcje są przeróżne - otwierający film ponad 10 minutowy brawurowy pościg na motorach ulicami Rzymu, odbijanie zakładników, zapobieganie napadowi na bank, przesłuchania itp. Wszystko prowadzone bez większej głębi psychologicznej - akcja, brutalność (jak na lata 70. film jest brutalny, nawet pomimo nienaturalnego koloru krwi ;)), trup ściele się gęsto, nagość, która pojawia się trochę z czapy :D, i luzacki styl życia i żarty głównych bohaterów.

 

Ogólnie to udane kino rozrywkowe, z ciekawie rozwiązanym zakończeniem i kilkoma zaskakującymi scenami (pojedynek strzelecki z puszkami!), i kilkoma, które nie bardzo wiadomo, po co są ;). Para policjantów-psychopatów - o zgrozo - wzbudza sympatię i aż trochę żałuję, że nikt się nie pokusił o jakąś kontynuację. Ode mnie okejka!

 

Na zachętę mega długi trailer (4 minuty!), który w zasadzie pokazuje cały film :P

 

 

Na YT też ktoś wrzucił całość, więc jak ktoś nie ma co oglądać, a szuka niekonwencjonalnej propozycji filmowej, to może spróbować

  • Lubię! 3
  • Dzięki! 1
Odnośnik do komentarza

10 Rillington Place (Dom przy Rillington Place 10), reż Richard Fleischer, 1971 r.

 

... czyli thriller o jednej z ciemniejszych kart brytyjskiego wymiaru sprawiedliwości. Film opowiada o Johnie Christie'em (znakomity Richard Attenborough), seryjnym mordercy, zamieszkałym przy tytułowej ulicy w londyńskim Nothing Hill. Ten niepozorny człowiek mordował i gwałcił pośmiertnie zwabiane do swojego domu kobiety, ciała ukrywał w ogrodzie lub mieszkaniu, i wiódł spokojne życie typowego angielskiego mieszczanina z żoną u boku (która o mrocznej stronie swojego męża nic nie wiedziała... aż w końcu sama zginęła z jego rąk).

 

W filmie skupiono się przede wszystkim na jednej sprawie – gdy w tej samej kamienicy zamieszkała młoda para - Timothy i Beryl - wraz z ich małą córeczką Geraldine. Christie, wykorzystując dobroduszność nowych lokatorów, zaczyna manipulację, która kończy się zamordowaniem Beryl i Geraldine oraz zrzuceniem winy na Tima. Sprawa trafia do sądu, Christie wychodzi bez szwanku, za podwójne morderstwo na karę śmierci zostaje skazany niewinny Tim. Dopiero kilka lat później wyszła na jaw prawdziwa natura Christie'ego, która doprowadziła do pośmiertnej rehabilitacji Tima i skazania prawdziwego zwyrodnialca.

 

Film jest nieśpieszny, prowadzi nas przez historię bardzo spokojnym, można powiedzieć brytyjsko-flegmatycznym tempem. Stara się sportretować zagadkową sylwetkę mordercy oraz odtworzyć przebieg wydarzeń i w jakiś sposób nabudować psychologię bohatera. Christie w wykonaniu Attenborough jest magnetyczny, na swój sposób upiorny, ale fascynujący i przyciągający. Znakomita rola! Zresztą pod względem aktorskim wszyscy tutaj wypadają świetnie. Grający Timothy'ego Evansa John Hurt (Kane z Aliena!) świetnie kreuje postać poczciwego i prostego chłopaka, który daje się łatwo wmanipulować w szaloną spiralę wydarzeń. Tak samo podobała mi się Judy Geeson jako Beryl (piękna dziewczyna tak swoją drogą), która z jednej strony potrafi postawić się mężowi, z drugiej niewiarygodnie łatwo poddaje się swojej naiwności. No właśnie, z dzisiejszej perspektywy może razić bardzo duża naiwność bohaterów, którzy bardzo łatwo dali się wciągnąć tę makabryczną historię, ale składam to na karb tego, że jednak były to inne czasy i inaczej wyglądało powojenne współżycie i stosunki ludzi ;).

 

Dobry, mroczny angielski klimat, lekka teatralność, świetnie się ogląda. Film twierdzi, że starał się być tak blisko faktów, jak to możliwe. Czy to prawda, nie wiem, aż tak dokładnie nie zagłębiałem się w samą sprawę (aczkolwiek postać Timothy'ego trochę wybielili, bo podobno w rzeczywistości był większym ancymonem).

 

Tradycyjnie trailer, który równie tradycyjnie jest za długi i za dużo pokazuje ;) (ale za to ten głos lektora :wub:)

 

Z tego co widzę, w 2016 roku powstał mini serial BBC Rillington Place, który ponownie podjął temat Christie'ego. W główną rolę wcielił się Tim Roth i chyba z jego powodu rzucę na tę produkcję okiem. Jestem ciekaw jak wypadł w porównaniu ze świetną rolą Richarda Attenborough :) 

  • Lubię! 3
  • Dzięki! 1
Odnośnik do komentarza

Wy nie czekacie, ja dostarczam ;)

 

A na poważnie @ajerkoniaksię opierdala i nie chodzi do kina, to ktoś musi uzupełniać content ;)

 

Ptak o kryształowym upierzeniu (L'Uccello dalle piume di cristallo), reż. Dario Argento, 1970.

 

aaaccchhh, mój pierwszy film giallo, jaki widziałem w życiu. Byłem starszym pacholęciem (taka późna podstawówka, może początek liceum), jakiś przypadkowy seans złapany gdzieś po nocy w TV. I już wtedy wciągnęła mnie ta historia. I choć nie jest to mój ulubiony giallo, to zawsze chętnie do niego wracam.

 

Ale zacznijmy od początku. Przede wszystkim jest to reżyserski debiut Dario Argento, debiut cholernie udany, który w zasadzie z miejsca nakreślił reguły gry w giallo.

----

Jeśli ktoś nie wie, filmy giallo to charakterystyczne włoskie kino gatunkowe obracające się w klimatach kryminałów i thrillerów, z uwielbieniem do ukazywania morderstw przy pomocy broni białej (taka mała inspiracja dla późniejszych amerykańskich slasherów), z czasem trochę bardziej krwistych i najczęściej chociaż z minimalną ilością nagości. Ale w pierwszej kolejności to kryminał (zresztą nazwa została wzięta z wydawanych we Włoszech kryminałów w postaci książkowej, w charakterystycznej żółtej okładce, od której wzięła się nazwa serii giallo).

----

Argento zdążył wcześniej pobrać sporo szlifów filmowych, pisząc scenariusze m.in. do spaghetii westernów czy współtworząc z Leone i Bertolluccim wstępną wersję westernowego opus magnum Leone Once upon a Time in the West. Świeżakiem nie był, rękę do historii miał, a jak się okazało, miał ją również do sprawnego prowadzenia całego projektu filmowego.

Co zatem mamy w Ptaku? Amerykański pisarz Sam, który właśnie zbiera się do wyjazdu z Rzymu, by wrócić do USA, jest przypadkowym świadkiem próby morderstwa w galerii sztuki. Szamotanina odzianego w czarny płaszcz i kapelusz mężczyzny z kobietą kończy się zranieniem tej drugiej, a wszystko to dzieje się na oczach głównego bohatera. Komisarz prowadzący śledztwo "szantażuje" Sama, zabierając mu paszport i licząc na to, że ten pomoże mu ruszyć ze śledztwem, tym bardziej, że nasz główny bohater przyznaje, że widział w tym napadzie coś istotnego, jakiś ważny szczegół, ale nie może sobie przypomnieć co dokładnie (szok?). Sam wciąga się w rozwiązanie sprawy, a my razem z nim, jak w wytrawnej kryminalnej intrydze, podążamy różnymi ścieżkami, aby odkryć prawdę.

 

Film, chociaż momentami naiwny czy scenariuszowo naciągany, to wciąga w opowiadaną historię, a to w kryminale najważniejsze. Duża zasługa w tym dużemu wyczuciu w budowaniu klimatu i sposobowi filmowania. Za zdjęcia odpowiadał tu Vittorio Storaro, który już niedługo miał wejść do panteonu wielkich, pracując m.in. przy Ostatnim tangu w Paryżu i otrzymując łącznie trzy oskary za Czas apokalipsy, Czerwonych  i Ostatniego Cesarza. Storaro i Argento świadomie lub nie ugruntowali pewną poetykę filmową giallo, która później była kontynuowana w rozkwicie gatunku. 

 

Aktorsko może szału nie ma - Tony Musante (Sam) wzbudza sympatię, Suzy Kendall jest ładna ;) (bo w swoich scenach trochę odstaje) - jest to typowa dla tego kina gatunkowego nadekspresywność, do której można się przyzwyczaić. ALE dwie role bardzo poboczne zasługują na oddzielne wyróżnienie. Reggie Nalder - posiadacz jednej z najbardziej charakterystycznych fizjonomii w historii kina - który pojawia się w roli płatnego zabójcy, oraz absolutnie fenomenalny Mario Adorf wcielający się w szalonego malarza, który wykreował zdecydowanie najfajniejszą scenę w całym filmie :).

 

Coś można jeszcze dodać? Soundtrack stworzył Ennio Morriconne, jednak nie zapada on szczególnie w pamięć.

 

IMHO nadal warto ten film obejrzeć, trzeba przymknąć oko na pewne umowności i włoską ekspresję, ale historia nadal wciąga, szczególnie że giallo nie lubowało się w prostych rozwiązaniach ;). No i od tego filmu zaczęła się rodzić legenda Argento, który w najbliższych latach stworzył dwa kolejne filmy, zamykając swoją "zwierzęcą" trylogię giallo. A potem przyszło Profondo Rosso :wub:, a jeszcze później Suspiria, a reszta jest już historią ;)

 

Oczywiście nie może zabraknąć za długiego trailera, oglądać na własną odpowiedzialność ;)

 

 

 

 

 

  • Lubię! 5
Odnośnik do komentarza

Pixote: a Lei do Mais Fraco (Pixote: The Law of the Weakest), reż. Hector Babenco, 1980 r.

 

Tym razem będę dodawać klatki z filmu.

yPMoSDV.png

 

Pamiętacie taki film jak Miasto Boga? Brazylijski film o dorastających  chłopcach w fawelach Rio de Janeiro i jak są przejmowani przez kryminalne macki środowiska, w którym żyją? Ten obraz Meirellesa odbił się głośnym echem, zdobywając nawet aż cztery nominacje do oskara. Jeśli ktoś przypadkiem nie widział, to niech nadrobi, bo warto. To był 2002 rok.

 

Cofnijmy się w czasie. Rok 1980, a problem ukazany w Mieście Boga był już jak najbardziej aktualny. Omawiany przeze mnie film zaczyna się od dokumentalnego wstępu, w którym poznajemy prawdziwy dom głównego bohatera, tytułowego Pixote, i zostaje nam nakreślona aktualny problem przestępstw wśród młodocianych. Otóż prawo brazylijskie działało tak, że do 18 roku życia dzieci/nastolatkowie przyłapani na złamaniu prawa mogli: a) trafić na krótki czas do ośrodka resocjalizacyjnego, b) byli puszczani wolno, bo w we wspomnianych ośrodkach nie było po prostu miejsca. I tak dzieci/młodzież z faweli była jawnie wykorzystywana przez "dorosłych" kryminalistów w swoich biznesach, bo złapanie ich praktycznie nie groziło żadnymi konsekwencjami.

 

q6QvpUF.png

 

Historia w filmie została podzielona na niemal dwie równe części, w których śledzimy losy 13-letniego Pixote. W pierwszej chłopak zostaje złapany za jakieś wykroczenie i wraz z grupą innych chłopców trafia do zakładu resocjalizacyjnego. Nieludzkie warunku, skorumpowani nadzorcy i policjanci, antagonizmy pomiędzy osadzonymi, gnębienie fizyczne i psychiczne, morderstwa - absolutnie zerowa szansa, żeby kogokolwiek "wychować" na dobrego obywatela w takich warunkach.

 

Druga część filmu rozpoczyna się wraz z wybuchem buntu i ucieczką części chłopców z ośrodka. Gdy trafiają na z powrotem na wolność, robią to, co potrafią - kradną, handlują dragami, robią za gońców dla dorosłych przestępców, prostytuują się. Wpadają w kolejne tarapaty, wykruszają się i próbują dążyć do, no właśnie, do czego?

Reżyser pokazuje zagubione dzieciaki, które nie znają innego/normalnego życia, poza światem przestępczym, w którym się wychowali, które żyją chwilą, z dnia na dzień i w obawie przed dniem, kiedy osiągną 18 lat. Bo jak sami mówią, wtedy to wszystko się skończy i trzeba będzie się "wycofać", tylko do czego?

 

coJi6pg.png

 

Ogromną siłą tego filmu jest jego naturalizm i zupełny defetyzm. Wspomniane wcześniej Miasto Boga było filmem bardzo żywym, często korzystającym z jasnych barw, zrealizowanym w szybkim, momentami teledyskowym klimacie. I przede wszystkim niósł ze sobą jakąś nadzieję (pasja do fotografii ucieczką od codziennego syfu). Tutaj zupełnie nie ma na to miejsca. Przez całe dwie godziny filmu, nie licząc może dwóch scen, jesteśmy otoczeni brudem, przygnębiającymi kolorami, bijącymi z kadrów syfem, smrodem, stęchlizną i beznadziejnością.

Wszyscy młodzi aktorzy to naturszczycy, wywodzący się ze środowisk przestępczych. Wystarczy wspomnieć, że wcielający się w rolę Pixote, FENOMENALNY(!) Fernando Ramos da Silva, po krótkiej sławie uzyskanej dzięki filmowi wrócił z powrotem na przestępcza drogę i skończył tragicznie. Siedem lat później, w wieku 20 lat, został zastrzelony przez policję.

 

eXXJH9Y.png

 

Pixote to film ciężki, przygnębiający i szokujący w wielu aspektach. Mamy tu gwałty na nastolatkach/dzieciach, nagość tychże, przemoc fizyczną, seks z dorosłymi osobami i seks w towarzystwie dzieci/nastolatków, homoseksualizm, transgresję, queer, brutalność, zabójstwa dzieci, żeby wymienić tylko część...

I choć reżyser daje w pewnym momencie opowiadanej historii małą iskierkę nadziei dla bohaterów filmu tak wszystko kończy się brutalnym sprowadzeniem na ziemie. Nie ma nic.

 

Bardzo mocne i przerażające kino. Miasto Boga przy tym obrazie to lekki film :/. Ogląda się znakomicie od początku do samego końca. Często powoduje poczucie autentycznego dyskomfortu, zaskakuje kilkoma naprawdę odważnymi scenami. I dołuje, tym bardziej, jeśli pomyśli się o tym, że powstał w oparciu o autentyczne historie setek dzieci.

Nie dla każdego, nie na każdą wrażliwość, ale w pełni POLECAM. Tylko trzeba nastawić się na ciężki seans. 

 

(ale za to przyjemnością jest słuchanie brazylijskiej odmiany portugalskiego, to jeden z najprzyjemniej brzmiących języków :wub:)

 

 

  • Lubię! 2
  • Dzięki! 1
Odnośnik do komentarza

Calle Mayor (Główna ulica), reż. Juan Antonio Bardem, 1956 r.

 

Tym razem trochę hiszpańskiej klasyki.

 

Jest to historia o pewnym prowincjonalnym miasteczku, nieskonkretyzowanym. Typowej małej miejscowości, takiej jak wszędzie, w której życie odbywa się wokół głównej ulicy, gdzie większość ludzi się zna i gdzie wszyscy o wszystkich wiedzą. Grupa mężczyzn, przyjaciół, znudzona małomiasteczkowym życiem, lubi dla urozmaicenia życia robić „żarty” - np. do jednego chorego na grypę mieszkańca wysyłają w prezencie trumnę. Pewnego razu wpadają na doskonały, ich zdaniem, pomysł. Najmłodszy (i najprzystojniejszy) z nich w ramach żartu „zaaranżuje” związek z pewną 35-letnią kobietą – Isabel – starą panną mieszkającą z matką, która wydaje się, że nie znajdzie już miłości swojego życia. Żart jest realizowany , kobieta zakochuje się po uszy w mężczyźnie, który powoli zaczyna mieć wątpliwości co do tego, w czym bierze udział, ale nie wie, jak z tego wybrnąć. Ma dwa wyjścia – odwzajemnić uczucie (czego do końca nie czuje bądź w pewnym momencie sam nie jest tego już pewien) lub powiedzieć jej prawdę, ale nie ma na to odwagi. Jak się cała historia kończy – nie zdradzę, ale trzeba przyznać, że zwroty akcji są bardzo dramatyczne, a film skończył się tak nagle, że zupełnie się tego nie spodziewałem.

 

Bardem wydaje się łączyć w tym filmie dwa światy – amerykański sposób opowiadania melodramatu, typowy dla hollywoodzkiego kina z lat 40. I 50., z włoskim neorealizmem. Zresztą trochę nawet mruga do widza okiem, ponieważ Isabel – w tej roli świetna Betsy Blair, jedyna amerykańska aktorka w obsadzie – wielokrotnie wspomina o jej marzeniu posiadania rodziny, gromady dzieci i domu z wielką kuchnią, takie jakie często widzi w amerykańskich filmach. I tak się ogląda ten film przez jego pierwszą połowę – jako historię pewnej miłości, tylko z tym dyskomfortem z tyłu głowy, że coś tu nie gra, bo to przecież idiotyczny i brutalny „żart”. Ten dyskomfort jeszcze się potęguje dzięki roli Blair. To, jak odgrywa subtelną, poczciwą i delikatną Isabel, jak „zakochuję” się coraz bardziej w Juanie z każdą nową sceną, jak zaczyna marzyć o nowym życiu, pozbyciu się łatki starej panny – ekspresja Blair w tym aspekcie jest niesamowita. Z jednej strony autentycznie cieszymy się (lub chcemy się cieszyć) jej szczęściem, z drugiej zastanawiamy się, jak ta historia się zakończy, wiedząc, co za nią stoi. No i właśnie w drugiej części filmu wchodzi (neo)realizm, który proponuje rozwiązania typowe dla siebie, które są niekoniecznie po drodze z kliszowością amerykańskiej szkoły scenopisarstwa.

 

o2tyy7K.jpg

 

Film ma piękne zdjęcia, bardzo dużo grania ze światłocieniem, które pięknie portretuje klimat małomiasteczkowości (powyżej mój ulubiony kadr). Czuć klimat tej hiszpańskiej prowincji. Aktorsko – wyśmienicie. Betsy Blair przypomina postać, w którą wcielała się w filmie „Marty” kilka lat wcześniej (też polecam!), za którą zresztą dostała nominację do Oskara. Jej Isabel jest bardzo realna i widz chce kibicować jej z całego serca. Jose Suarez, czyli filmowy Juan, gra typowego dla tej epoki kina „twardego” faceta z zasadami i z wewnętrznymi moralnymi rozterkami.

 

Jeśli szukacie kina nieoczywistego, odskoczni od znanych kinowych klasyków, dajcie mu szansę. Niebanalny, grający na emocjach, wzbudzający wewnętrzny dysonans w trakcie seansu i z niezwykłym zakończeniem. Spokojnie można go stawiać obok twórczości Felliniego z lat 50. Bardzo mocno polecam.

 

To na koniec jeszcze fanowski (chyba) trailer:

 

Film prawie wygrał na Filmowym Festiwalu w Wenecji w 1956 roku. Piszę "prawie", ponieważ wśród jury był remis pomiędzy dwoma filmami, więc ostatecznie zdecydowano się nie przyznać głównej nagrody :) 

  • Lubię! 1
  • Dzięki! 1
Odnośnik do komentarza
  • 2 tygodnie później...

Właśnie dowiedziałem się, że kilka lat temu nakręcono remake pierwszego traumatycznego filmu w moim życiu: "Tak tu cicho o zmierzchu". Fabuła: II wojna światowa, krasnoarmiejny weteran dostaje w dowodzenie oddział kobiecy, na pierwszej akcji nadziewa się na jakichś elitarnych spadochroniarzy niemieckich, giną wszystkie dziewczyny, po kolei, pozostaje tylko on. Ja go niby już słabo pamiętałem, widziałem go w TVP w późnych ejtisach, w głowie mam ogólną fabułę i przebłyski, typu dziewczyna umierająca w trzęsawisku, ale naprawdę, jak zobaczyłem wieść o tym remaku to gęsia skórka, gula w gardle, dreszcz. Ciekaw jestem, czy dziś ten film zadziałałby na mnie tak samo dziś i autentycznie boję się go poszukać by to sprawdzić. W ogóle mam wrażenie, że radziecki film wojenny ma w swoich zasobach perły (nie tylko "Idź i patrz", najbardziej oczywisty kandydat).

 

Widział ktoś z Was ten film? Rozwieje dziecięce strachy, bo tak naprawdę słaby i niestraszny?

Odnośnik do komentarza
  • 4 tygodnie później...

Koledzy filmowcy, pomuszcie

 

Mam straszne zaległości w kinematografii i chciałbym je nadrobić. Podajcie mi proszę po kilka propozycji rzeczy z powiedzmy ostatnich 10-15 lat, które waszym zdaniem warto obejrzeć. Chodzi mi o rzeczy zarówno polskie (np. nie widziałem ani "Bożego ciała", ani "Zimnej wojny", zresztą przyjmijmy że nic nie widziałem, tak będzie łatwiej), jak i zagraniczne (ale raczej typu "3 billboardy za Ebbing, Missouri" albo "Manchester by the sea" niż wszelakie Marvele, Bondy i inne blockbustery). Jeśli będą to propozycje dostępne na Netflix/Amazon/HBO Go to super, ale jeśli nie, to też spoko.

 

Dzięki z góry!

 

Odnośnik do komentarza

https://www.filmweb.pl/film/Ukryte-2005-108588
https://www.filmweb.pl/film/Walka+żywiołów-2005-123933
https://www.filmweb.pl/film/Śmierć+pana+Lazarescu-2005-235909

https://www.filmweb.pl/film/The+Host%3A+Potwór-2006-251535

https://www.filmweb.pl/film/Prorok-2009-322815

https://www.filmweb.pl/film/Blue+Valentine-2010-461734

https://www.filmweb.pl/film/Pozwól+mi+wejść-2008-464544

https://www.filmweb.pl/film/Millennium%3A+Mężczyźni%2C+którzy+nienawidzą+kobiet-2009-465857

https://www.filmweb.pl/film/Dom+zły-2009-470384

https://www.filmweb.pl/film/W+pogoni-2008-471852

https://www.filmweb.pl/film/Mary+i+Max-2009-479892

https://www.filmweb.pl/film/Senna-2010-532261

https://www.filmweb.pl/film/Róża-2011-564694

https://www.filmweb.pl/film/Rozstanie-2011-609587

https://www.filmweb.pl/film/Chłopiec+na+rowerze-2011-615761

https://www.filmweb.pl/film/Miss+Bala-2011-618061

https://www.filmweb.pl/film/Elena-2011-619256

https://www.filmweb.pl/film/Śnieżka-2012-631575

https://www.filmweb.pl/film/Co+jest+grane%2C+Davis-2013-633150

https://www.filmweb.pl/film/Upstream+Color-2013-641674

https://www.filmweb.pl/film/Przed+północą-2013-665080

https://www.filmweb.pl/film/Zimowy+sen-2014-684923

https://www.filmweb.pl/film/Pan+Turner-2014-685373

https://www.filmweb.pl/film/Podłość-2013-686596

https://www.filmweb.pl/film/Zaginiona+dziewczyna-2014-695409

https://www.filmweb.pl/film/Lament-2016-767889

https://www.filmweb.pl/film/Nić+widmo-2017-789687

https://www.filmweb.pl/film/Parasite-2019-798143

https://www.filmweb.pl/film/Pozwól+mi+upaść-2018-820960

https://www.filmweb.pl/film/Portret+kobiety+w+ogniu-2019-829444

https://www.filmweb.pl/film/Jabłka+Adama-2005-4313

https://www.filmweb.pl/film/Jarhead%3A+Żołnierz+piechoty+morskiej-2005-98163

https://www.filmweb.pl/film/Spacer+po+linie-2005-119046

https://www.filmweb.pl/film/Kto+ją+zabił-2005-119614

https://www.filmweb.pl/film/Nim+diabeł+dowie+się%2C+że+nie+żyjesz-2007-132450

https://www.filmweb.pl/film/28+tygodni+później-2007-139141

https://www.filmweb.pl/film/Zodiak-2007-191345

https://www.filmweb.pl/film/Jasminum-2006-209658

https://www.filmweb.pl/film/Zabójstwo+Jesse'ego+Jamesa+przez+tchórzliwego+Roberta+Forda-2007-209978

https://www.filmweb.pl/film/Control-2007-211364

https://www.filmweb.pl/film/Scott+Pilgrim+kontra+świat-2010-220748

https://www.filmweb.pl/film/Mała+Miss-2006-221158

https://www.filmweb.pl/film/Grizzly+Man-2005-221460

https://www.filmweb.pl/film/Ostatni+król+Szkocji-2006-231584

https://www.filmweb.pl/film/Tuż+po+weselu-2006-256595

https://www.filmweb.pl/film/Juno-2007-272177

https://www.filmweb.pl/film/Interview-2007-288313

https://www.filmweb.pl/film/Obiecaj+mi-2007-288488

https://www.filmweb.pl/film/Mój+ojciec+i+mój+syn-2005-303534

https://www.filmweb.pl/film/Wschodnie+obietnice-2007-320377

https://www.filmweb.pl/film/Samsara-2011-335332

https://www.filmweb.pl/film/Paprika-2006-346814

https://www.filmweb.pl/film/To+właśnie+Anglia-2006-362598

https://www.filmweb.pl/film/Wszystko+w+porządku-2010-366721

https://www.filmweb.pl/film/Sekret+jej+oczu-2009-379766

https://www.filmweb.pl/film/Boisko+bezdomnych-2008-395980

https://www.filmweb.pl/film/Najpierw+strzelaj%2C+potem+zwiedzaj-2008-397071

https://www.filmweb.pl/film/Drive-2011-399746

https://www.filmweb.pl/film/Biała+Afryka-2009-410543

https://www.filmweb.pl/film/Tajne+przez+poufne-2008-430851

https://www.filmweb.pl/film/Nasza+klasa-2007-433313

https://www.filmweb.pl/film/Gwiazdy+na+ziemi-2007-433939

https://www.filmweb.pl/film/Shotgun+Stories-2007-451893

https://www.filmweb.pl/film/Boso%2C+ale+na+rowerze-2009-458775

https://www.filmweb.pl/film/Biała+wstążka-2009-467482

https://www.filmweb.pl/film/Dla+Ciebie+i+Ognia-2008-476578

https://www.filmweb.pl/film/Gomorra-2008-477853

https://www.filmweb.pl/film/Przeklęta+liga-2009-481059

https://www.filmweb.pl/film/Różyczka-2010-490328

https://www.filmweb.pl/film/Rango-2011-490479

https://www.filmweb.pl/film/Królestwo+zwierząt-2010-493635

https://www.filmweb.pl/film/Moneyball-2011-490838

https://www.filmweb.pl/film/Wojownik-2011-499338

https://www.filmweb.pl/film/Fish+Tank-2009-502797

https://www.filmweb.pl/film/Bez+tchu-2008-505323

https://www.filmweb.pl/film/Do+szpiku+kości-2010-506388

https://www.filmweb.pl/film/Ki-2011-537562

https://www.filmweb.pl/film/Wyznania-2010-546661

https://www.filmweb.pl/film/Wyjście+przez+sklep+z+pamiątkami-2010-559694

https://www.filmweb.pl/film/Cold+Fish-2010-570954

https://www.filmweb.pl/film/Biała+noc-2011-585784

https://www.filmweb.pl/film/Nasze+dzieci-2012-589501

https://www.filmweb.pl/film/Strażnicy+marzeń-2012-597224

https://www.filmweb.pl/film/Oslo%2C+31+sierpnia-2011-603781

https://www.filmweb.pl/film/Żyć-2010-606801

https://www.filmweb.pl/film/Take+Shelter-2011-607536

https://www.filmweb.pl/film/Koneser-2013-624525

https://www.filmweb.pl/film/7+psychopatów-2012-624742

https://www.filmweb.pl/film/Pokłosie-2012-624892

https://www.filmweb.pl/film/Go+Goa+Gone-2013-627138

https://www.filmweb.pl/film/Boyhood-2014-629125

https://www.filmweb.pl/film/Raid-2011-629688

https://www.filmweb.pl/film/Berberian+Sound+Studio-2012-629865

https://www.filmweb.pl/film/Wróg+numer+jeden-2012-632382

https://www.filmweb.pl/film/Kalwaria-2014-646707

https://www.filmweb.pl/film/Tylko+kochankowie+przeżyją-2013-650619

https://www.filmweb.pl/film/We+Are+the+Best-2013-657066

https://www.filmweb.pl/film/Mystery+Road-2013-659357

https://www.filmweb.pl/film/Ani+słowa+więcej-2013-661927

https://www.filmweb.pl/film/Joe-2013-665743

https://www.filmweb.pl/film/Smak+curry-2013-665908

https://www.filmweb.pl/film/Pozycja+dziecka-2013-675012

https://www.filmweb.pl/film/Babadook-2014-676364

https://www.filmweb.pl/film/Dwa+dni%2C+jedna+noc-2014-682082

https://www.filmweb.pl/film/Obywatel+roku-2014-684846

https://www.filmweb.pl/film/Ex+Machina-2015-686419

https://www.filmweb.pl/film/Zombie+SS+2-2014-688360

https://www.filmweb.pl/film/Blue+Ruin-2013-693468

https://www.filmweb.pl/film/99+Homes-2014-698262

https://www.filmweb.pl/film/Marsylski+łącznik-2014-702010

https://www.filmweb.pl/film/Two+step-2014-705157

https://www.filmweb.pl/film/Co+robimy+w+ukryciu-2014-707286

https://www.filmweb.pl/film/Porwanie+Michela+Houellebecqa-2014-709243

https://www.filmweb.pl/film/Fúsi-2015-712488

https://www.filmweb.pl/film/Dziewczynka+z+kotem-2014-714061

https://www.filmweb.pl/film/Disaster+Artist-2017-714538

https://www.filmweb.pl/film/Sens+życia+oraz+jego+brak-2014-714564

https://www.filmweb.pl/film/Earl+i+ja%2C+i+umierająca+dziewczyna-2015-723832

https://www.filmweb.pl/film/Zło+we+mnie-2015-725324

https://www.filmweb.pl/film/Czarownica%3A+Bajka+ludowa+z+Nowej+Anglii-2015-729157

https://www.filmweb.pl/film/Cień-2015-730480

https://www.filmweb.pl/film/Free+Fire-2016-730553

https://www.filmweb.pl/film/Turbo+Kid-2015-727002

https://www.filmweb.pl/film/Suburra-2015-732348

https://www.filmweb.pl/film/Ostatnia+rodzina-2016-735683

https://www.filmweb.pl/film/Służąca-2016-736623

https://www.filmweb.pl/film/Zombie+express-2016-737351

https://www.filmweb.pl/film/Aż+do+piekła-2016-741821

https://www.filmweb.pl/film/Wszechstronna+dziewczyna-2016-741913

https://www.filmweb.pl/film/Goldstone-2016-752206

https://www.filmweb.pl/film/Coco-2017-752260

https://www.filmweb.pl/film/Dzikie+łowy-2016-752541

https://www.filmweb.pl/film/Jestem+mordercą-2016-753545

https://www.filmweb.pl/film/Faworyta-2018-756160

https://www.filmweb.pl/film/Po+burzy-2016-761342

https://www.filmweb.pl/film/Egzamin-2016-762494

https://www.filmweb.pl/film/Detroit-2017-763217

https://www.filmweb.pl/film/Klient-2016-763805

https://www.filmweb.pl/film/Wind+River.+Na+przeklętej+ziemi-2017-763812

https://www.filmweb.pl/film/Gorzka+siedemnastka-2016-768719

https://www.filmweb.pl/film/Sława-2016-769511

https://www.filmweb.pl/film/Serce+z+kamienia-2016-772088

https://www.filmweb.pl/film/Najlepszy-2017-772700

https://www.filmweb.pl/film/Blok+99-2017-781007

https://www.filmweb.pl/film/I+tak+cię+kocham-2017-781068

https://www.filmweb.pl/film/Good+Time-2017-786615

https://www.filmweb.pl/film/The+Square-2017-786678

https://www.filmweb.pl/film/Proza+życia-2017-787097

https://www.filmweb.pl/film/Cicha+noc-2017-790309

https://www.filmweb.pl/film/Nieoszlifowane+diamenty-2019-792989

https://www.filmweb.pl/film/Niedobrani-2019-794885

https://www.filmweb.pl/film/Życie+prywatne-2018-795956

https://www.filmweb.pl/film/Jeździec-2017-796027

https://www.filmweb.pl/film/Mandy-2018-803331

https://www.filmweb.pl/film/Królestwo-2018-804822

https://www.filmweb.pl/film/Ulepszenie-2018-807157

https://www.filmweb.pl/film/Kafarnaum-2018-807622

https://www.filmweb.pl/film/Sztuka+samoobrony-2019-808923

https://www.filmweb.pl/film/Na+noże-2019-816979

https://www.filmweb.pl/film/Dżentelmeni-2019-817420

https://www.filmweb.pl/film/Nędznicy-2019-829448

https://www.filmweb.pl/film/Waves-2019-838983

 

 

pewnie przesadzilem xD

  • Lubię! 4
  • Uwielbiam 2
  • Jahu 1
Odnośnik do komentarza
6 hours ago, Hajd said:

Koledzy filmowcy, pomuszcie

 

Mam straszne zaległości w kinematografii i chciałbym je nadrobić. Podajcie mi proszę po kilka propozycji rzeczy z powiedzmy ostatnich 10-15 lat, które waszym zdaniem warto obejrzeć. Chodzi mi o rzeczy zarówno polskie (np. nie widziałem ani "Bożego ciała", ani "Zimnej wojny", zresztą przyjmijmy że nic nie widziałem, tak będzie łatwiej), jak i zagraniczne (ale raczej typu "3 billboardy za Ebbing, Missouri" albo "Manchester by the sea" niż wszelakie Marvele, Bondy i inne blockbustery). Jeśli będą to propozycje dostępne na Netflix/Amazon/HBO Go to super, ale jeśli nie, to też spoko.

 

Dzięki z góry!

 

"Wstyd" McQueena

"Parasite"

"Córki Dansingu"

"Plac Zabaw"

"Grand Budapest Hotel"
"Call me by your name"
"Moonlight"

"Her"
"Sorry we missed you"

"The Lighthouse"

"The Square"

"Midsommar"
"Melancholia" Triera

"Hereditary"

"Babadook"

"Spring Breakers"

"Only Lovers Left Alive"

"Wilk z Wall Street"

  • Lubię! 1
  • Uwielbiam 1
Odnośnik do komentarza

Z ostatnich kilkunastu lat, raczej te z mniej popularnych, boldem zdecydowany top:

 

Dzikie historie

Co robimy w ukryciu

Jak sie nazywam (Kak menya zovut)

Poradnik pozytywnego myslenia

Interes zycia (A puerta fria)

Klub przegranych (Kaybedenler Kulübü)

Przewodnik po Belgradzie z piosenka weselna i pogrzebowa

Rabat

Tamara i mezczyzni

Kaboom

Mordercza opona

Angielska robota

Tajne przez poufne

Jeszcze nie wieczor

Juno

Pieknosc w opalach (Kraska w nesnazich)

Jablka Adama

  • Lubię! 1
  • Dzięki! 1
Odnośnik do komentarza

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...