Skocz do zawartości

Kącik egzaminacyjny


adamus

Rekomendowane odpowiedzi

A od kiedy dokładnie matematyka będzie obowiązkowa na maturze?

 

Czy decyduję o tym rok rozpoczęcia nauki w szkole średniej, rocznik ucznia czy rok zdawania matury?

Rok zdawania matury, a matura będzie obowiązkowa już dla obecnych drugich klas, a więc od roku 2009.

 

Dla obecnych pierwszych klas (rocznik 91') chciałeś powiedzieć czyli od 2010 roku.

Odnośnik do komentarza
A od kiedy dokładnie matematyka będzie obowiązkowa na maturze?

 

Czy decyduję o tym rok rozpoczęcia nauki w szkole średniej, rocznik ucznia czy rok zdawania matury?

Rok zdawania matury, a matura będzie obowiązkowa już dla obecnych drugich klas, a więc od roku 2009.

 

Dla obecnych pierwszych klas (rocznik 91') chciałeś powiedzieć czyli od 2010 roku.

Czyli jeżeli chodzę obecnie do drugiej klasy liceum i maturę będę zdawał w 2009 roku to obowiązkowa matematyka nie będzie mnie dotyczyć, tak?

 

Bo w mojej szkole to ile nauczycieli to tyle różnych zdań na ten temat...:>

Odnośnik do komentarza
A od kiedy dokładnie matematyka będzie obowiązkowa na maturze?

 

Czy decyduję o tym rok rozpoczęcia nauki w szkole średniej, rocznik ucznia czy rok zdawania matury?

Rok zdawania matury, a matura będzie obowiązkowa już dla obecnych drugich klas, a więc od roku 2009.

 

Dla obecnych pierwszych klas (rocznik 91') chciałeś powiedzieć czyli od 2010 roku.

Czyli jeżeli chodzę obecnie do drugiej klasy liceum i maturę będę zdawał w 2009 roku to obowiązkowa matematyka nie będzie mnie dotyczyć, tak?

 

Bo w mojej szkole to ile nauczycieli to tyle różnych zdań na ten temat...:>

 

Tak, upiecze Ci się. ;) Imho dziwna sprawa z tą obowiązkową matematyką, ale płakać nie będę. Chociaż w moim przypadku - planuję zdawać przedmioty wybitnie humanistyczne, królowa nauk delikatnie mówiąc - przeszkadza mi. Słyszałem jedynie opinie z ubiegłego roku (ogólnie) - Sz.P. Giertych tak wywindował poziom egzaminu dojrzałości, że szkoda słów - zdawalność ~ 95%, śmiechu warte.

Odnośnik do komentarza

Coby rozwiać wszelkie wątpliwości:

 

Konferencja w MEN

 

Konferencja prasowa Ministra Edukacji Narodowej Ryszarda Legutki w sprawie podjętych decyzji oraz planów resortu edukacji na przyszłość (30.08.2007 r.)

 

 

Zadania na przyszłość

 

Minister Edukacji Narodowej Profesor Ryszard Legutko poinformował opinię publiczną o podjętych decyzjach oraz planach Ministerstwa Edukacji Narodowej na przyszłość. W konferencji prasowej, która odbyła się 30 sierpnia 2007 r. w Ministerstwie Edukacji Narodowej uczestniczyli także Sekretarze Stanu w MEN: Andrzej Waśko i Sławomir Kłosowski oraz Podsekretarze Stanu: Sylwia Sysko-Romańczuk i Stanisław Sławiński.

 

Nakreślając plany Ministerstwa Edukacji Narodowej szef resortu edukacji rozpoczął od postawienia fundamentalnego pytania: „Jaki ma być absolwent polskiej szkoły, jaki ma być cel polskiej szkoły, jaki ma być finalny produkt polskiej edukacji?" W odpowiedzi stwierdził, że „produktem" polskiej edukacji ma być polski inteligent, jako członek prawdziwej elity społecznej, kreującej wzorce postaw dla całego społeczeństwa. „Oczywiście nie jesteśmy ludźmi naiwnymi. Wiemy, że aby ten proces mógł zakończyć się sukcesem, nie wystarczy działalność tylko tego resortu. Jest to program dla wszystkich instytucji państwowych, dla szkół, dla organizacji samorządowych i obywatelskich" - powiedział Minister Legutko.

 

Szef resortu edukacji podkreślił również, że szkoła polska powinna nie tylko przekazywać wiedzę przedmiotową, ale także wychowywać dzieci i młodzież. Minister podkreślił, że niezwykle ważne w tym procesie jest zachowanie równowagi między wykształceniem ścisłym i humanistycznym.

 

Informując o rzeczach już dokonanych, Profesor Legutko przypomniał o wydaniu swojego pierwszego rozporządzenia dotyczącego zmian w podstawie programowej i standardów egzaminacyjnych. Na mocy tego rozporządzenia została wprowadzona nowa lista lektur. Pan Minister podkreślił jednak, że nie została ona „skonstruowana" arbitralnie, lecz według precyzyjnych kryteriów (m.in. obecność dzieł uznanych za klasyczne, czy odejście od czytania dzieł we fragmentach).

 

Minister Edukacji Narodowej poinformował także o dopuszczeniu - jako opcje do wyboru - filozofii, łaciny i historii sztuki na maturze, ponieważ znajomość tych przedmiotów ułatwia przyswojenie sobie dziedzictwa kulturowego naszego kontynentu. „Jest to dopiero początek, ponieważ będziemy zastanawiali się, w jakim terminie i jak najlepiej wprowadzić filozofię jako przedmiot nauczania w szkołach" - poinformował szef resortu edukacji. Profesor Legutko uważa również, że należy wzmocnić rangę nauczania w szkole języków klasycznych - łaciny i greki.

 

Jako sprawę ważną i godną kontynuacji Minister Edukacji Narodowej uznał nauczanie języków obcych od pierwszej klasy szkoły podstawowej, ponieważ znajomość języków obcych jest niezbędna do sprawnego poruszania się w dzisiejszym świecie. Zdaniem Profesora Legutki znajomość języków obcych wśród Polaków jest niedostateczna.

 

Minister przypomniał również o wprowadzeniu od 2010 roku obowiązkowego egzaminu maturalnego z matematyki. Wśród priorytetów wymienił również podniesienie rangi nauczania informatyki, która jest obecnie jedną z kluczowych dyscyplin wiedzy.

 

Obecny na konferencji Sekretarz Stanu w MEN Pan Sławomir Kłosowski, informując o trwających w Sejmie procesach legislacyjnych, stwierdził, że Minister Legutko wystosował do Marszałka Sejmu list z prośbą o przyspieszenie prac nad projektem ustawy o systemie oświaty zawierającym rozwiązania dotyczące alternatywnych form wychowania przedszkolnego. Pozwoli to wprowadzić do polskiego systemu edukacji rozmaitych form wychowania przedszkolnego, organizowanych przez osoby fizyczne i prawne.

 

Wiceminister Kłosowski poinformował również o bardzo ważnej kwestii nowelizacji Karty Nauczyciela, która obecnie oczekuje jedynie na podpis Prezydenta. W dniu 23 sierpnia 2007 roku Sejm zadecydował, że nauczyciele urodzeni po dniu 31 grudnia 1948 roku, a przed 1 stycznia 1969 roku, zachowują prawo do przejścia na emeryturę w kolejnych latach po 2007 roku bez względu na wiek, jeżeli do 31 grudnia 2007 roku spełnili wymagania dotyczące stażu pracy. Pod obrady Komitetu Rady Ministrów zostało skierowane również rozwiązanie alternatywne polegające na tym, że uprawnienia do przechodzenia nauczycieli w odpowiednim wieku na wcześniejszą emeryturę będą utrzymane do końca 2008 roku.

 

Omawiając zamierzenia na najbliższy okres Minister Edukacji Narodowej nawiązał do Programu Operacyjnego „Kapitał Ludzki". Minister Podkreślił, że jest to wielki program realizowany z budżetu Unii Europejskiej. Środki zarezerwowane na edukację to 2,7 mld euro, zaś w gestii MEN jest 1 mld euro. W ramach PO KL plan działań MEN w latach 2007 - 2013 przewiduje m.in. podniesienie atrakcyjności i jakości kształcenia zawodowego; intensyfikację rozwoju zawodowego i podnoszenie kwalifikacji nauczycieli; zmniejszenie nierówności w upowszechnieniu edukacji i jej jakości; realizację programów edukacji przedszkolnej; udzielanie pomocy stypendialnej dla uczniów szczególnie uzdolnionych z rodzin najuboższych; dofinansowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych.

 

Uzupełniając wypowiedź Profesora Legutki, Podsekretarz Stanu w MEN Stanisław Sławiński omówił Program „Zdolny uczeń". Zapewnił, że dążąc do otoczenia szczególną opieką uczniów najzdolniejszych MEN zaangażuje w ten proces środowiska akademickie oraz wykorzysta wszystkie dostępne obecnie środki. „Potrzebna jest polityka promocji, a więc rozbudowa pewnej infrastruktury obliczonej na zaopiekowanie się i zainwestowanie w rozwój najzdolniejszej części dzieci i młodzieży" - podkreślił Minister Sławiński i zapewnił, że niebawem zostanie opublikowany pakiet propozycji (tzw. pakiet „Uczeń zdolny"), który miałby zmodernizować istniejące, ale nie wykorzystywane instrumenty promocji zdolnych uczniów, a także rozbudować te możliwości.

 

Pan Minister Sławiński poinformował także o stanie prac nad nowelizacją Ustawy o systemie oświaty. Nowe kierownictwo MEN zamierza nadal zabiegać o powstanie Ośrodków Wsparcia Wychowawczego. Ma to być instytucja zapewniająca szybką interwencję wychowawczą w sytuacjach kryzysowych. Ich celem będzie sprawna praca wychowawców z trudną młodzieżą i doprowadzenie do jak najszybszego powrotu wychowanka do zwykłej szkoły. MEN proponuje korektę dotychczasowych założeń na wprowadzenie tej instytucji. Zamiast odgórnego nakazu tworzenia ośrodków w każdym w województwie, zostaną stworzone podstawy prawne i finansowe do powstawania ich tam, gdzie będą niezbędne. MEN umożliwi też organom samorządowym wprowadzenie specjalnych środków porządkowych. Gminy, w których wystąpi problem przestępczości nieletnich, będą mogły wprowadzić ograniczenia w poruszaniu się nieletnich w godzinach nocnych.

 

Uczestniczący w spotkaniu z dziennikarzami Sekretarz Stanu w MEN, Andrzej Waśko poinformował o pracach nad analizą „Podstawy programowej". Podkreślił, że ich celem nie jest dokonywanie rewolucyjnych zmian, ale uporządkowanie wielokrotnie zmienianego dokumentu. „Musimy wprowadzać postulowane zmiany, ale w sposób ewolucyjny i płynny" - podkreślił Minister Waśko.

 

Minister Waśko zapowiedział również usprawnienie procedury dopuszczania podręczników, podkreślając potrzebę wzmocnienia systemu oceny podręczników m.in. poprzez rozszerzenie liczby recenzentów, tak, aby decyzje o dopuszczeniu podręczników były szybkie i przemyślane. Wiceszef resortu edukacji podkreślił, że można w tym celu wykorzystać dorobek instytucji badawczych zajmujących się m.in. recenzowaniem podręczników - np. Polskiej Akademii Umiejętności.

 

Zmieniona zostanie również formuła ustnego egzaminu maturalnego z języka polskiego. „MEN będzie dążyć do tego, aby zakres egzaminu był w wyraźnym związku z programami nauczania w szkole" - podkreślił Minister Waśko. Docierające do ministerstwa krytyczne głosy na temat egzaminu ustnego dotyczą przede wszystkim formy prezentacji z języka polskiego.

 

Odpowiadając na pytania dziennikarzy Minister Andrzej Waśko nie wykluczył, że zostaną poddane weryfikacji podręczniki będące już w użytku. Poza podręcznikami do nauczania języka polskiego i matematyki problem może dotyczyć również podręczników historii, ponieważ jest to przedmiot wymagający pilnej racjonalizacji wykorzystania czasu.

Wpisany ( 30.08.2007. )

Zmieniony ( 30.08.2007. )

 

:)

Odnośnik do komentarza
Matura bez próby generalnej

 

Urszula Jabłońska, 2007-09-15, ostatnia aktualizacja 2007-09-15 00:15

 

Uczniowie i dyrektorzy szkół nie będą mieli szansy sprawdzić, co ich czeka w maju. Okręgowa Komisja Egzaminacyjna ogłosiła, że w tym roku matur próbnych nie będzie.

Próbny egzamin dojrzałości nie jest obowiązkowy, ale mimo to przystępuje do niego większość szkół. Uczniowie zdają egzaminy z języka polskiego, obcego i wybranych przedmiotów na poziomie podstawowym lub rozszerzonym. W zeszłym roku egzaminy odbyły się w listopadzie.

 

- W tym roku matur próbnych nie przewidujemy - ogłosiła wczoraj Anna Frenkiel, dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej na konferencji dla dyrektorów szkół ponadgimnazjalnych. - Zeszłoroczne próbne matury miały związek z wdrażaniem na egzaminie poziomów - podstawowego i rozszerzonego. W tym roku formalnie nic się nie zmienia, więc dla matur próbnych uzasadnienia nie ma.

 

Innego zdania są dyrektorzy szkół ponadgimnazjalnych. Wiesław Włodarski, dyrektor LO im. Ruy Barbosa, w imieniu dyrektorów wszystkich warszawskich szkół apelował, by zorganizowano maturę próbną z matematyki. - Chcemy mieć pewność, że maturzyści będą do egzaminu odpowiednio przygotowani - argumentował.

 

W tym roku minister Legutko tydzień przed początkiem roku szkolnego zmienił podstawy programowe do matematyki. Od 2010 roku matematyka będzie przedmiotem obowiązkowym na maturze, więc minister program okroił. Nie będzie m.in.: rachunku różniczkowego i rachunku prawdopodobieństwa, logiki, części trygonometrii. Jednak zagadnienia z tych dziedzin mogą się pojawić na maturze 2008 i 2009. Zmiany w egzaminie trzeba bowiem wprowadzać z dwuletnim wyprzedzeniem.

 

- Muszę przeorganizować program, który zatwierdziłem jeszcze w czerwcu - denerwuje się Włodarski. - To, czego uczyłem pierwsze czy drugie klasy, okazuje się niepotrzebne, a to, co pominąłem, niezbędne. Dlatego matury próbne są takie ważne - to dla dyrektorów i uczniów drogowskaz co do to tego, co ich czeka w maju.

 

Uczniowie także nie są zachwyceni brakiem możliwości sprawdzenia się przed najważniejszym egzaminem w życiu. - Nie będę mogła się zorientować, na jakim jestem poziomie - denerwuje się Karolina Rojek, maturzystka z LO w Łochowie, która zamierza na maturze zdawać właśnie matematykę. - Przecież w domu nie siedzę z zegarkiem w ręku i nie sprawdzam, jak szybko rozwiązuję zadania.

 

Także Łukasz z Gostynińskiego Centrum Edukacyjnego wolałby, by próbna matura była. - Myślę, że mniej bym się stresował przed prawdziwym egzaminem. Wiedział bym mniej więcej, jakie pytania mogą się pojawić.

 

Anna Frenkiel, choć na wstępie konferencji tłumaczyła, że na maturę próbną z matematyki będzie można liczyć dopiero w roku 2009, obiecała, że rozważy prośbę dyrektora Włodarskiego o przeprowadzenie jej także i w tym roku szkolnym.

 

W 2007 roku matematyka wypadła najsłabiej spośród przedmiotów do wyboru. Warszawscy maturzyści na egzaminie na łatwiejszym poziomie podstawowym zdobyli średnio 41,11 proc. punktów na sto możliwych (by zdać trzeba mieć 30 proc). W 2010 r. matura z matematyki będzie obowiązkowa.

 

Dowiedz się o maturze

 

Trwa Warszawski Salon Maturzystów organizowany przez "Perspektywy". Dziś o godz. 10, sala 219 - spotkanie OKE z uczniami i ich rodzicami, podczas którego będzie można uzyskać szczegółowe informacje o maturze 2008.

 

W gmachu Politechniki Warszawskiej swoje stoiska wystawią uczelnie z całego kraju, a także z zagranicy. Maturzyści mogą tam zasięgnąć informacji o oferowanych kierunkach studiów. W specjalnie wydzielonej przestrzeni rozstawiło się także "Miasteczko Zawodów", gdzie specjaliści pomogą sprawdzić zawodowe predyspozycje i doradzą w kwestii budowania kariery. Targi odbywają się w godz. 9-17.

 

Źródło: Gazeta Wyborcza Stołeczna

 

Komentarz ode mnie: chcemy sobie wychować społeczeństwo debili. Wybaczcie, ale sytuacja, w której na egzaminie maturalnym nie ma podstaw analizy matematycznej, logiki, trygonometrii jest chora i doprowadzi do szybkiego braku wykształconych kadr inżynierskich - już teraz na wielu kierunkach politechnicznych pozostają wolne miejsca ('no bo ja przecież nie będę całkował'), a skreślenia po pierwszym i drugim semestrze sięgają połowy stanu początkowego. Chore, chore, jeszcze raz chore - a dzieciaki jeszcze się burzą, że będą zdawać maturę z matematyki 'bo to takie trudne'.

Odnośnik do komentarza
Zaraz, ale jak ktoś chce być inżynierem to z pewnością będzie zdawał rozszerzoną?

No ale obecnie takie na przykład pochodne są tylko na rozszerzonej, a od 2010 nie będzie ich w ogóle na maturze. To samo logika - już sobie wyobrażam te tłumy studentów pierwszego roku nie potrafiących przeprowadzić dowodu nie wprost...

A na podstawie czego wnioskujesz, że nie będzie tego na maturze rozszerzonej? Znajomy matematyk twierdzi, że będzie.

Odnośnik do komentarza
Zaraz, ale jak ktoś chce być inżynierem to z pewnością będzie zdawał rozszerzoną?

No ale obecnie takie na przykład pochodne są tylko na rozszerzonej, a od 2010 nie będzie ich w ogóle na maturze. To samo logika - już sobie wyobrażam te tłumy studentów pierwszego roku nie potrafiących przeprowadzić dowodu nie wprost...

A na podstawie czego wnioskujesz, że nie będzie tego na maturze rozszerzonej? Znajomy matematyk twierdzi, że będzie.

http://www.cke.edu.pl/images/stories/Inf_m.../matematyka.pdf

Odnośnik do komentarza

Z góry zastrzegam się, że jestem nogą z matematyki, ale twierdziłeś wyżej iż nie będzie na maturze trygonometrii a ja tam taką widzę. W życiu nie liczyłem różniczek więc nie wiem, czy takowe tam są.

 

Zaraz, zaraz, niech mnie ktoś oświeci, bo ja chyba przez chorobę, albo przez debilizm nie rozumiem. Tegoroczni maturzyści nie mają próbnej matury?

Nie, nie mają. Podobnie jak gimnazjaliści nie mają próbnego egzaminu gimnazjalnego. CKE zachęca szkoły do zrobienia czegoś takiego we własnym zakresie :)

Odnośnik do komentarza
Z góry zastrzegam się, że jestem nogą z matematyki, ale twierdziłeś wyżej iż nie będzie na maturze trygonometrii a ja tam taką widzę.

 

Sugerowałem się artykułem z wyborki, który zresztą mówił o okrojeniu trygo, nie całkowitym wycofaniu. Porównywać słowo w słowo informatorów nie chce mi się, więc nie wiem, na ile i czy jest okrojona.

 

W życiu nie liczyłem różniczek więc nie wiem, czy takowe tam są.

 

Różniczek i logiki w ogóle nie ma.

Odnośnik do komentarza
Timon, mi się zdaje że to już od jakiegos czasu jest, nie jestem pewny, ale jak zdawałem maturę to chyba też od szkoły zależało czy będzie próbna

To nie o to chodzi. Faktycznie, próbna matura/egzamin gimnazjalny nie był obowiązkowy. Szkoła musiała zapłacić lokalnym OKE za dostarczenie testów z zachowaniem odpowiednich procedur. Nie wiedzieć czemu, CKE tym razem się z tego wycofała.

Odnośnik do komentarza

Ja sie zaczynam zastawiam po co w ogole robic w takim ukladzie mature z matematyki - toc w takiej formie to to bedzie pozorowanie, ze naucza sie matematyki, a tak naprawde na pierwszy rok studiow przyjda osoby, ktore polegna na pierwszej sesji jesli nie na pierwszym kolokwium...

 

A tam sie juz nikt nie bedie martwil o to zeby oni zdali egzaminy - i bedzie dramat, placz i zgrzytanie zebow...

Odnośnik do komentarza

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...