Skocz do zawartości

Style gry


lad

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć!

 

W ramach projektu, którego w głowie mam dopiero zarys, chciałbym podzielić się z Wami moim procesem myślowym dotyczącym stylów gry i ich wariantów. Nie będzie tutaj formacji, bo nie są one relewantne - styl gry nie definiuje w żaden sposób tego, jak powinniśmy ustawić swoich zawodników na boisku. 

 

Zacznijmy jednak od ogólnego opisania celów mojego systemu taktycznego, które style będą stałą częścią. Dla ułatwienia, podzielę fazy gry na defensywę i ofensywę.

 

DEFENSYWA

 

W defensywie celem mojego zespołu ma być zmuszenie przeciwnika do przebycia jak najdłuższej i jak najtrudniejszej drogi do mojej bramki. Im więcej wymian podań przez przeciwnika, tym więcej szans dla moich zawodników na przejęcie piłki. Jeśli będzie istniał jakiś sposób na utrudnienie dostania się w pobliże naszej bramki, będziemy starali się go wykorzystać. Musimy jednak zachować przy tym zdrowy rozsądek - nie próbować przechwycić KAŻDEGO podania, celem jest przechwycenie jednego z nich nie robiąc przy tym sobie krzywdy.

 

Podsumowując - priorytetowym zadaniem mojego zespołu ma być uniknięcie sytuacji w której przeciwnik za pomocą 2-3 podań znajdzie się w groźnej sytuacji bramkowej.

 

OFENSYWA

 

Thierry Henry powiedział kiedyś, że zadaniem trenera jest doprowadzenie ofensywnych zawodników do miejsca na boisku zwanego "final third" i stworzenie mu sprzyjających warunków do ataku, którego egzekucja zależy już od samego zawodnika. I tak właśnie ma wyglądać ofensywa mojego zespołu - chcę żeby moi zawodnicy znajdowali się w miejscach i sytuacjach, które ich faworyzują.

 

Aby tego dokonać oczywiście będziemy musieli wykorzystywać słabe strony defensywy naszych rywali. Dla przykładu: Jeśli przeciwnik będzie zostawiał miejsce za linią obrony stosując np. wysoki pressing, będziemy wykorzystywać długie podania skierowane w tę przestrzeń. Tak jak jednak wspominałem, chciałbym zostawić też swoim piłkarzom trochę swobody i nie zmuszać ich do grania w jeden słuszny sposób. Jak tego dokonać? Szukając alternatyw, czyli wykorzystując całą szerokość i długość boiska. Tak jak w moim ukochanym boksie - dobry pięściarz skupia swoje ataki na wielu płaszczyznach i swoją nieprzewidywalnością powoduje niepewność i konfuzję rywala.

 

Podsumowując - celem ofensywy ma być zróżnicowany atak, w idealnym scenariuszu zakończony sytuacją bramkową.

 

Jak wszystko to przelać do kreatora taktycznego nie klikając jednego z domyślnych presetów?

 

db1e333269c5c45e6040b4693625247e.png

 

Nie, nie tak ;) Tworząc nasz system gry, który jak już wcześniej napisałem ma być elastyczny, musimy być przygotowany na różne scenariusze wynikające z ze stylu gry rywali, jak i z sytuacji na boisku - inaczej gra się bowiem przeciwko komuś, kto atakuje, a inaczej przeciwko komuś kto broni. Inaczej "goni" się wynik, a inaczej "zabija" mecz. Wszystkie te warianty jednak będą miały kilka cech wspólnych wynikających z celów mojego systemu opisanych powyżej - niwelowanie "łatwych" piłek przeciwnika zagrywanych za linię obrony i wykorzystanie całej szerokości i długości boiska.

 

WARIANT I (MELLOW)

 

f37ba47c1dae082162e9bd386b0307e2.png

 

Wariant pierwszy to nasz wytrych bezpieczeństwa, który zawiera wszystkie elementy naszej strategii. Balanced będzie najniższą mentalnością jakiej będziemy używać - chcę bowiem, żeby moi zawodnicy podejmowali pewne ryzyko w swoich działaniach. Pamiętajmy, że moim zadaniem jest doprowadzenie ich do final third, później mogą decydować sami.

 

Chcemy mieć proaktywną defensywę (higher line of engagement) uniemożliwiającą przeciwnikowi proste rozegranie piłki (more urgent, get stuck in, use tighter marking). W ofensywie chcemy wykorzystywać wszystkie sektory boiska (more direct passing, wide, pass into space) i jednocześnie nie pozbywać się zbyt łatwo piłki (work ball into box, play out of defence).

 

Jeśli miałbym użyć analogii bokserskiej - używać go będziemy do wyczucia naszego przeciwnika w pierwszych 2-3 rundach. 

 

WARIANT II (CONTROL)

 

9d388189feba770505cb10b0f2337a12.png

 

Drugi wariant używany będzie do, jak sama nazwa wskazuje, kontrolowania przez nas gry. Chcemy grać agresywniej (counter-press), dłużej utrzymywać się przy piłce (lower tempo), pozwolić sobie na nieco więcej swobody (be more expressive) i czasem spowolnić tempo gry, żeby pozwolić sobie na oddech (waste time sometimes). Używany będzie głównie na rywali grających pasywną defensywą, nieszczególnie zainteresowanych grą do przodu.

 

WARIANT III (PRESS)

 

203bd3fad28cca3c30b86477dff8199d.png

 

Trzeci wariant wiąże się z chęcią wykorzystania każdego centymetra wolnej przestrzeni na boisku. More direct passing, higher tempo, counter i counter-press, wszystko to bardzo agresywne polecenia, które mają za zadanie jedno - rozbić defensywę rywala, nie pozwolić się jej ustawić i wykorzystać luki powstałe w momencie przejścia z ofensywy na defensywę naszych przeciwników. Grać tak będziemy głównie z przeciwnikami stosującymi wysoki pressing - tak żeby ominąć ich pressujących zawodników i wykorzystać przestrzeń za plecami obrony. Czyli będziemy atakować dokładnie tak, jak nie chcielibyśmy żeby robił to nasz rywal.

 

WARIANT IV(HIGH GUARD)

 

543dbf5dbfca78b86da0718601fded58.png

 

Wariant nr 4 to plan na mocnych przeciwników, grających agresywną i wysoką linią obrony. Zamierzamy bronić nisko (lower defensive line), bardzo agresywnie (extremely urgent), zdyscyplinowani (regroup, be more disciplined) i szukający każdej możliwej okazji do kontrataku (counter, more direct passing).

 

WARIANT V (THUNDER)

 

fa660941ebbb97d9cf552820f3cd88e8.png

 

I na sam koniec ekstremalne rozwiązania, które będą stosowane jedynie przy scenariuszu, gdy wszystko inne już zawiodło, zostało nam niewiele czasu, a wynik jest niekorzystny. Chcemy znaleźć się jak najszybciej najbliżej bramki i poddać obronę jak największej presji licząc na to, że jakiś strzał rozpaczy znajdzie miejsce w bramce przeciwnika.

 

To byłoby na tyle. Jak widzicie powyżej, zanim jeszcze zdecydowałem się na wybór jakiejkolwiek formacji, postanowiłem jak mój zespół będzie się prezentował, biorąc pod uwagę różne scenariusze przebiegu gry i polecam zrobić to każdemu :)

 

PS Pamiętajcie, że wszystkie powyższe to tylko moja wizja gry. W piłkę nożną (i FM) można grać na wiele różnych sposobów i żaden z nich nie jest najlepszy.

  • Lubię! 4
  • Uwielbiam 3
  • Dzięki! 1
Odnośnik do komentarza

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...