Skocz do zawartości

Granie na żywo w FM 2021 beta


Rekomendowane odpowiedzi

3.thumb.png.8f3737948a7c2d55f7e4987744c6d991.png.e864c8ab95f9a27bc55530b05d56dc91.png

 

Zaczynamy oficjalną forumową relację na żywo z grania w betę Football Managera 2021! :D
Jeśli nie masz preordera, to możesz tutaj zobaczyć, jak wygląda i co zmieniło się w najnowszej wersji naszej ulubionej / najbardziej znienawidzonej gry.

 

Dzisiejszą relację (tekstową w tym wątku + zrzuty ekranu) poprowadzę ja. Dodatkowo raz na jakiś czas puszczę streamy z gry na forumowym kanale na Discordzie. Nie będzie to jednak głównym elementem relacji, ponieważ moja karta graficzna słabo sobie radzi z jednoczesnym graniem i streamowaniem. Na Discorda można dołączyć tutaj: https://discord.gg/q7hWSyT

 

Relację wideo będzie prowadzić w czwartek @Vami, znany z najlepszych i najbardziej emocjonujących streamów FM-a :D Ale żeby od kuć żelazo póki gorące, zaczynamy już dzisiaj.

 

Komentujcie, zadawajcie pytania, opisujcie swoje wrażenia, jeśli też macie dostęp do bety.

 

Screenshot_2020-11-10_at_21_06_50.png.6f896a28be4739a3d595969ffea65367.png

  • Lubię! 5
  • Uwielbiam 2
Odnośnik do komentarza

Klub, który wybrałem, to ARSENAL. To tradycja, że wszystkie FM-y od bodaj 2007 zaczynam testową karierą Arsenalem — ma to na celu odbicie sobie wszystkich niepowodzeń klubu z rzeczywistości i jest zdecydowanie mechanizmem kompensacyjnym, dlatego proszę nie krytykować wyboru, a współczuć mi, że lata temu wybrałem sobie taki klub do sympatyzowania. @Meler zna ten ból.

 

1445046365_Screenshot2020-11-10at21_26_56.thumb.png.4ee0e4c0814d31adfb2c3f75e392e6dc.png

 

Tak prezentuje się nowa skórka w akcji:

1493347874_Screenshot2020-11-10at21_28_16.thumb.png.13ba0d57a0264aac9eb1189f3932da2c.png

Jak widać, jest to ewolucja skórki z FM 20, mnie jednak już na pierwszy rzut oka bardziej się podoba — kolory wydają mi się lepiej dobrane i zoptymalizowane pod długie siedzenie przed ekranem i czytanie.

  • Lubię! 1
  • Uwielbiam 1
Odnośnik do komentarza

Pierwsze spojrzenie oczywiście na ekran taktyczny. Niewiele zmian. Odtworzyłem swoją taktykę z Glimt, chociaż skład nie pasuje do niej idealnie — zamiast jednak skupić się na taktycznych rozważaniach, trzeba przejść do testowania nowości, więc będzie to rozwiązanie optymalne.

 

 

Tak Glimt 4-3-3 prezentuje się w FM 2021.

327214257_Screenshot2020-11-10at21_38_01.thumb.png.39f1d2a097920b7f48ef8e27b6711100.png

Większość panelu taktycznego jest taka, jaka była. Trzy nowości to:

  • animacje pokazujące, w jaki sposób wygląda ruch danej roli zawodnika na boisku;
  • pozbycie się kondycji w formie procentów;
  • kilka kosmetycznych zmian nazw niektórych poleceń takich jak szerokość gry w obronie.

Tutaj przykład animacji, która pokazuje, w jaki sposób na przedpolu gra bramkarz-libero. Wygląda identycznie jak animacje presetów, które w FM 20 wyjaśniały, czym różnią się od siebie poszczególne style gry. Widać, że SI postawiło na dalsze rozjaśnianie zawiłości taktycznych zamiast dalszego komplikowania panelu przez dodawanie nowych opcji.

 

cac58ee3004b54eaa8028e02a82d31d6.gif.b495277754b5b719f3a7963f5e9f399b.gif

 

Kolejna zmiana to pozbycie się procentów na rzecz opisu kondycji. Jest to zestawienie metryk znanych nam już z FM 20 z raportów zespołu medycznego. SI uzasadniało tę zmianę chęcią pójścia w większy realizm — trudno powiedzieć, żeby prawdziwi managerowie wiedzieli, że piłkarz A ma kondycje 95%, a piłkarz B zaledwie 80%.

1076998894_Screenshot2020-11-10at21_43_44.thumb.png.053aebf0d6fbdaa0a5d84940e6192945.png

Ostatnia zmiana — detal — którą zauważyłem, to zmiany w opisie ustawienia szerokości obrony. Poprzednio mieliśmy do wyboru obronę wąską i szeroką, czego chyba nikt dobrze do końca nie rozumiał i ustawiał na czuja metodą prób i błędów. Tym razem SI postawiło na opisanie efektu tego polecenia: możemy wypychać przeciwników na boki boiska lub koncentrować ich w środku pola.

1116884519_Screenshot2020-11-10at21_36_58.thumb.png.4529b8351eec31bfe525686663344601.png

 

2 hours ago, Misiek said:

?

Oczywiście literówka, chodziło o FM 20.

Poprawiłem ;)

  • Lubię! 4
  • Uwielbiam 1
Odnośnik do komentarza

Jedną z największych zmian w FM-ie 21 jest system interakcji z drużyną i prasą.

 

Jako nowa osoba w zespole, musiałem się przedstawić zawodnikom. Podstawy tej funkcjonalności są takie same, jak w poprzednich grach z serii — to, co się zmieniło, to prezentacja i próba zwiększenia tempa rozmów z jednoczesnym zmniejszeniem monotonności. Poniżej wrzucam ekran z rozmowy z zespołem.

obietnice.thumb.png.e8c81e9ebe1f5d220baf97a0c1b520f2.png

Zawodnicy są rozmieszczeni przestrzennie na całym ekranie. Przestrzennie rozłożone są również ich wypowiedzi — jeśli ktoś się odzywa, dymek z tekstem wyświetla się obok jego nazwiska. Jest to prosta próba odwzorowania realności prawdziwej szatni piłkarskiej, którą na co dzień widać chociażby oglądając dokumenty Amazona na temat Manchesteru City i Tottenhamu. Rozmowy z zespołem to nie zwyczajnie klikanie w kwestie dialogowe — w prawdziwej szatni liczy się to, kto gdzie siedzi, kto jest z przodu, kto trzyma się z tyłu, kto słucha, a kto nie. FM — jakkolwiek póki co w banalny sposób — stara się iść w tę stronę. Dopieszczona została również liczba moich odpowiedzi — w zależności od sytuacji w klubie mogę wybrać różne podejście. Mogę obiecywać zmiany, albo mogę nie zdradzać swoich planów, a zamiast tego skupić się na tym, co tu i teraz.

 

Dysponujemy również nowym systemem emocji. Przy większości wypowiedzi możemy wykonywać takie gesty jak wymachiwanie rękami, krzyżowanie ramion, wskazywanie palcem i tym podobne. Na niekorzyść SI działa fakt, że jak zwykle przeklikałem się przez rozmowę nie wybierając poza testami żadnych gestów i zdawało się nie mieć to większego wpływu na rozrywkę. Tak samo w poprzednich FM-ach zawsze zostawiałem z lenistwa opcję "calm", ponieważ działała wystarczająco dobrze.

reakcje.thumb.png.d284bdc3aaeb4cb6210c46c3ee9cfe65.png

Na koniec rozmowy otrzymujemy podsumowanie.

podsumowanie.png.a4eaf2a22a09841a23f86bc06a3b8c26.png

W podobny sposób zmieniły się konferencje prasowe. Znowu – SI stara się odwzorować przestrzenność spędzania czasu z dziennikarzami w jednym pomieszczeniu, ale wrażenie immersji łamie trochę fakt, że… na krzesłach w pokoju nikogo nie ma. Nowe rozmowy są krokiem w dobrym kierunku, ale widać, że to dopiero początek, a przed nami jeszcze długa droga.

konferencja.png.39c421e35bedeab0ca6087efcdab1fff.png

  • Lubię! 3
  • Uwielbiam 1
  • Dzięki! 1
Odnośnik do komentarza
19 minut temu, Iwabik napisał:

Nie podoba mi się za to, że przy wyszukiwaniu sztabu (i pewnie piłkarzy) usunięto opcję wybrania atrybutów według roli. Nie rozumiem komu to przeszkadzało, a było bardzo wygodne.

 

To jest skandal absolutny. Jedna z najczęściej używanych przeze mnie opcji.

Odnośnik do komentarza
20 minutes ago, Iwabik said:

Pierwsza rzecz jaka rzuciła mi się w oczy - dużo szybszy zapis. Ciekawe jak to będzie wyglądało po 20 sezonach, ale wygląda to obiecująco...

 

Potwierdzam: zapis gry wydaje się znacząco szybszy.

 

 

ROZEGRAŁEM PIERWSZY MECZ. Ten post będzie prawdopodobnie podzielony na dwie części, ponieważ mam dużo refleksji na jego temat.

 

FM-ową tradycją w nowym klubie jest mecz pierwszej drużyny z rezerwami lub U-19. Wersja 2021 rozwija tę opcję o kilka nowych możliwości do wyboru: pierwszy sparing możemy zorganizować całkowicie w ramach pierwszej drużyny, wystawiając na przeciw siebie główną i rezerwową jedenastkę. Dzięki temu mamy realne wyzwanie, ponieważ nasi rezerwowi są zwykle o klasę lepsi niż chłopaki z U-19. (Oczywiście opcja gry z juniorami lub zespołem B również znajduje się w grze).

 

Dlatego… no cóż… musicie mi wybaczyć i za wynik, i za spoiler… ale przegrałem swój pierwszy mecz w FM 21 :D 

 

Wstęp do meczu został znacząco rozbudowany. Mamy dłuższe animacje piłkarzy wychodzących na murawę, kilka rzutów kamery na stadion — jeśli kiedykolwiek nie kliknąłeś spacji przy okazji meczu Ligi Mistrzów, żeby natychmiast przejść do gry, a zamiast tego oglądałeś ustawianie się w rządki obu drużyn słuchając hymnu LM dla wczutki, będziesz zadowolony. Ja tak robiłem :D

1696696163_wstp.png.0fdd3417c21f23cac58b2a962bcfc8a1.png

Kolejna duża zmiana to nowy wygląd skórki meczowej. Do tej pory była spora różnica między skórką podczas przetwarzania, a widokiem oglądania akcji meczowych. FM 21 przynosi solidną zmianę na plus w tej kwestii: jest jedna skórka, spójna w obu sytuacjach, a gra dynamicznie i luźno przeskakuje między kontekstem przetwarzania w tle i kontekstem gry w piłkę. Trudno to pisać, ale rzućcie okiem na zrzuty ekranu. W każdym wariancie widzimy boisko i to ono dominuje — nie panele statystyczne. Metryki meczowe są "zawieszone" na boisku i płynnie ustępują miejsca, kiedy trzeba skupić się na zawodnikach.

granie.png.3c080f424c68fc3b9e54f918bba2ab1f.png

A tutaj widok przetwarzania:

highlights.png.d2248577a8a05555b0d719c48a89fb98.png

Najważniejszą rzeczą podczas meczów nie jest jednak skórka, a silnik gry i animacje. Mam dla Was dobre wiadomości.

OTÓŻ SILNIK GRY WYGLĄDA BARDZO DOBRZE. (No, na pierwszy rzut oka).

 

Animacje i ruchy piłkarzy są płynniejsze. Same kukiełki zawodników ruszają się jakoś bardziej sensownie. Piłka chodzi po boisku lepiej, niż poruszała się w FM-ie 20. Możemy z łatwością zaobserwować PODANIA PROSTOPADŁE, których przecież w FM-ie zwykle było jak na lekarstwo. Jestem absolutnie podjarany tym, co zobaczyłem. Wg SI ma na to wpływ nowy silnik decyzji piłkarzy, który pozwala im podejmować wybory szybciej i częściej, a w rezultacie lepiej — ponieważ dzięki przyśpieszeniu przetwarzania przez nich informacji łatwiej jest im podjąć boiskową decyzję, która dla ludzkiego oka jest naturalna, a dla komputera w FM 20 była szczytem wyrafinowania. Różnica jest widoczna — i mówi to ktoś, kto absolutnie nie był podjarany słynnym community patchem do FM 20, który miał poprawiać działanie ME. 

 

Dowody? Oto prostopadłe podanie Ceballosa do Auby:

1827438706_prostopadepodanie.png.d65cb53a99da6727cdbb8980fc26b189.png

Na koniec pierwszej części mojej premierowej refleksji meczowej dodam jeszcze, że nieznacznym zmianom uległy okrzyki do piłkarzy.

 

shouty.png.9250d3d647ac710437c91f11294fd24e.png

 

Niestety wygląda na to, że czasy spamowania "get creative" dobiegły końca — trzeba zobaczyć, która instrukcja wypełni po niej lukę. Przynajmniej zostało "demand more" :D 

 

Wracam za kilkanaście minut z opisem drugiej połowy i wydarzeń meczowych. Będzie to doskonała okazja, żeby omówić nowe statystyki i system xG.

  • Lubię! 2
Odnośnik do komentarza

Pierwszą połowę przegrywałem (niezasłużenie) 0-1.

gol.png.8de1b5054751b70d6c11b4b6d21b6a43.png

Czemu piszę "niezasłużenie"? To nie tylko moje wrażenie optyczne. Dzięki włączeniu xG do zestawu statystyk, którymi FM opisuje mecze i piłkarzy, wiem, że tworzyłem lepsze szanse niż moi rezerwowi, a strzały, do których dopuszczaliśmy pomyłkami w obronie, były gorszej jakości. Arsenal I oddał 7 strzałów, z czego expected goals wynosiło 1.08 — Arsenal II oddał 6 uderzeń w stronę bramki, ale ich xG było prawie o połowę mniejsze (0.59). 

1165888118_poradywpoowiemeczu.png.2d4905af8538ff9c3b3825a0fd4c9175.png

Mam przeczucie, że xG zmieni podejście wielu do taktyki w FM-ie. Po raz pierwszy mamy konkretną miarę jakości stwarzanych przez nas szans, która pokazuje, czy nasze założenia przedmeczowe były skuteczne, czy nie. Poprzednio jedyną ułomną metryką, która probowała rozwiązać ten problem, było "clear cut chances" — nikt jednak tak naprawdę nie wiedział, co to znaczy, które szanse FM uważa za dobre, a których nie uważa. xG wprowadza do FM-a analizy jakości poszczególnych strzałów, co w połączeniu z powtórkami stanowi świetny materiał do analizy. Wydaje mi się, że to może być koniec zdziwienia, czemu po oddaniu 30 strzałów przegrywamy 0-1 z czerwoną latarnią ligi. Znaczy… przegrać pewnie przegramy i tak, ale przynajmniej od razu będzie wiadomo dlaczego :D 

 

1493999579_xgkonkret.png.e47d1cb24505f3bf3f94c6200c06874d.png

 

A tak prezentuje się całość meczowego panelu analitycznego, gdzie m.in. można znaleźć powyższe metryki:

xg.png.6271f9ef613ba8b7b4e4cb82f6f2eb86.png

1553935391_strzay.thumb.png.2d83a3ff09f1bef4570bd7579eb02dbf.png

Sytuacja nie wyglądała za dobrze, musiałem więc spróbować odwrócić losy spotkania dobrą rozmową motywacyjną. Na moje nieszczęście wyszła mi ona o wiele lepiej dla zespołu B :D (Nie wiedząc lepiej przed spotkaniem ustawiłem, że jednocześnie prowadzę obie drużyny; teraz zmieniłbym, żeby zespół B prowadził asystent). To, co jednak rzuca się od razu w oczy, to mnogość opcji dialogowych, które mogłem wybrać… aż 13. Kombinacje z gestami ograniczają lub zwiększają nasze pole manewru — jeśli wybiorę asertywny gest, nie będę mógł kliknąć w opcję dialogową zachwycającą się występami moich chłopaków.

rozmowa.png.dc782cde0d9e372bf69b56a562e02cb8.png

Niestety, nie udało mi się odwrócić losów spotkania :( Będę musiał przemyśleć wybór pierwszej jedenastki. Przed ruszeniem naprzód z kolejnymi nowościami spójrzmy jednak jeszcze raz na nową funkcję związaną z xG poniżej. Nazywa się ona "xG match story":

806352604_koniecmeczu.png.01ff9f208f262e2f6b5a7aeee6a9852e.png

xG na tym wykresie jasno pokazuje, jakie wydarzenia ustawiły mecz. Do momentu strzelenia bramki przez rezerwowych stwarzaliśmy sobie lepsze sytuacje. Od tego momentu — i od rozmowy motywacyjnej, która poszła mi lepiej w przypadku zespołu B — xG Arsenalu II wyskoczyło znacząco w górę, przez co mecz stał się bardziej wyrównany, a my nie byliśmy w stanie strzelić tej jednej brakującej bramki.

  • Lubię! 2
  • Uwielbiam 3
Odnośnik do komentarza

Za wcześnie jeszcze, żeby wygłaszać opinie o silniku meczowym, ale po 3 meczach wygląda to całkiem dobrze. Czyżby SI posłuchało fanów i wreszcie skupiło się przede wszystkim na poprawie tego aspektu gry? Po niecałych 3h spędzonych z grą tak to wygląda, bo poza meczem (nie licząc zmian graficznych), nic ciekawego nie widzę.

Odnośnik do komentarza

Małe zmiany na ekranie sztabu trenerskiego — w FM 21 nie występuje już rola data analyst. Zamiast tego mamy dwie nowe: performance analyst i recruitment analyst.

zespol.thumb.png.cc0a89951c5dcf1db78bf7f4f93d2194.png

Quote

The newly added Performance Analyst will play a key role within the setup at your club. Working on everything related within the side including matches, upcoming opposition and your squad itself. Keeping tabs with the Performance Analyst will be vital, as their reports will help you to understand the stats and data supporting your performances on the pitch.

 

Performance analyst (poniżej) jest w skrócie odpowiednikiem data analysta z naciskiem na naszych piłkarzy, mecze, które rozgrywamy, i analizę nadchodzących przeciwników.

perf.thumb.png.20651a88d59c6e698ecede49089f1843.png

Recruitment analyst (poniżej) skupia się natomiast na analizowaniu naszych celów transferowych.

recruit.thumb.png.62091079a03a4214173f5f45366ce745.png

Co ciekawe, perf analyści mają swojego własnego szefa (head perf analyst), natomiast ci od rekrutacji podlegają szefowi scoutów.

Ogółem — mała zmiana, ale kronikarski obowiązek warto spełnić.

 

  • Lubię! 1
  • Uwielbiam 1
Odnośnik do komentarza
  • Reaper usunał z polecanych temat

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...