Skocz do zawartości

Zrozumieć Kreator Taktyki


lad

Rekomendowane odpowiedzi

Stwierdziłem, że zanim przetłumaczę całość, przyda się Wam pierwsza część, która jest i tak już bardzo pomocna. Kolejne wkrótce :)

 

Zacznę od tego, że artykuł nie jest mojego autorstwa (mam nadzieję, że te kiedyś się tu pojawią :D). Napisał go na forum SI użytkownik jpcote09 (link do oryginału na dole) i to jemu należy się cały splendor. Stwierdziłem, że jest on na tyle pomocny (artykuł), że należy go przetłumaczyć na nasz język, żeby był bardziej zrozumiały. Zgodę autora otrzymałem więc zapraszam do bardzo ciekawej lektury.
=================================================
Wydaje mi się, że większość ludzi mających problemy z grą w FM jest przytłoczona skomplikowaniem Kreatora Taktyki. Chodzi mi o to, że opisy poleceń drużynowych/indywidualnych, ról i zadań (obrona/wsparcie/atak) zawarte w grze są zbyt... uproszczone, a czasami nawet mylące. Wielu ludzi mających problem z taktyką, próbuje wielu różnych rozwiązań na oślep - klikając wszystko co wydaje im się pasować do ich taktyki. I przegrywa. Pozostali wchodzą na forum, proszą o pomoc i bezmyślnie stosują się do rad udzielonych przez użytkowników, którzy przedstawiają im swoją wizję Kreatora Taktyki. Przynosi to różne efekty - niektórym zaczyna iść lepiej, u innych nic się nie zmienia.
No cóż - nie możemy nikogo za to winić. Sam byłem bardzo zagubiony przez długi czas, zanim poświęciłem trochę czasu żeby przeanalizować to co robię. Kreator Taktyki to niemalże nauka i mimo, że nie mogę powiedzieć że wiem o nim wszystko (jestem od tego daleki!), to temat ten powstał po to żeby w przystępny sposób objaśnić kilka abstrakcyjnych pojęć z którymi zmagają się gracze w FM. Pracowałem nad tym artykułem przez kilka tygodni - zarówno nad jego warstwą graficzną, jak i lingwistyczną - tak żeby używać jak najprostszych i najbardziej przystępnych pojęć. Mam nadzieję, że chociaż kilka osób skorzysta z mojej pomocy, spędzi więcej konstruktywnego czasu nad grą i dzięki temu odnajdzie w niej jeszcze więcej przyjemności!
Od razu zaznaczę, że wszystko to jest tak naprawdę wersją roboczą i powstało zarówno na bazie moich opinii i doświadczeń z grą, jak i generalnych zasad i mechaniki panującej zarówno w futbolu, jak i FM. Przewodnik jest przewodnikiem - nie dyktuje w jaki sposób masz grać, a jedynie przedstawia jedną z dróg.
TERMINOLOGIA
Dla zaoszczędzenia czasu i zgodnie z tym, co napisałem powyżej, przedstawię skróty którymi będę się posługiwał w dalszej części tekstu.
Po pierwsze, Kreator Taktyczny (dla potrzeb naszej dyskusji nazwany tak zostanie ekran znajdujący się pod zakładką "taktyka" oraz suwaki z poprzedniej wersji gry) będzie nazywany przeze mnie skrótowo KT. Polecenia drużynowe - PD, polecenia indywidualne - PI.
SM - silnik meczowy
Gracze - my, żywi ludzie, grający w FM ;)
Piłkarze - wiadomo.
Pierwszy skład - najlepsza 11. znajdująca się na boisku.
Skład - wszyscy zawodnicy znajdujący się w naszej drużynie, wraz z rezerwowymi i zawodnikami niewykorzystanymi.
TROCHĘ HISTORII
Najnowsza wersja gry (FM14) została poddana kilku zasadniczym zmianom, by uczynić ją jeszcze bardziej wciągającą i lepszą. Pośród nich, jedną ze zmian był lifting silnika meczowego, więc niektóre polecenia taktyczne mogą mieć różny efekt w zależności od wersji gry. Kolejną ważną dla nas nowością jest przerobienie KT, który podległ poważnym zmianom. Dynamika gry i generalne zasady nie ubiegły jednak zmianie więc wierzę, że żeby dobrze zrozumieć KT warto wrócić do starszej wersji gry. Będę korzystał z FM13 w którego grało z pewnością wielu użytkowników forum i który jest najbliższy taktycznie FM14.
Zdecydowałem się na to bo IMO łatwiej jest dostrzec zmiany taktyczne w starszej wersji (nie zmienia to jednak faktu, że nowy KT jest bardziej realistyczny. Jest jednak zdecydowanie mniej opisowy i precyzyjny). Po krótkim rozeznaniu, będziemy mieli lepszy grunt do wyjaśniania taktycznej dynamiki. Będziemy często wracać do FM13 żeby porównać zmiany taktyczne i zobaczyć co tak naprawdę dzieje się za kulisami.
Okej, po odkurzeniu mojej wersji FM13, włączyłem grę i zacząłem testowy save Bayernem Monachium. Oto jak wygląda KT (na razie skupimy się na instrukcjach drużynowych i indywidualnych):
Re2Cz1S.png
AMrFUUS.png
NmQhKMg.png
Jak widać, bardzo różni się on od KT z FM14, jednak większość opcji dostępnych w FM13, jest dostępna również w najnowszej wersji, ale w nieco inny sposób. W zeszłym roku mieliśmy dostęp do suwaków z wartościami 0-18, menu kontekstowych i możliwości zaznaczania/odznaczania pewnych opcji. Jak zobaczymy na obrazku poniżej, jeśli decydowaliśmy się na zmiany - mieliśmy dostęp do ich graficznego "wyjaśnienia". W tym roku takiego luksusu już nie posiadamy. Obie możliwości mają swoje plusy i minusy i nie twierdzę, że któraś z nich jest zdecydowanie lepsza. Po prostu różnią się od siebie.
Skupmy się na KT z 2013 roku. Najpierw zmienię strategię Bayernu ze standardowej na ofensywną i sprawdzimy co w związku z tym się zmieniło.
Cz5Fp6G.png
Spójrzcie, automatycznie zmieniło się nam kilka PD: linia obrony z 11 do 16, szerokość gry i tempo z 9 do 15, a "zmniejszyło się" polecenie gry na czas. Tak samo dzieje się w FM14, ale nie jesteśmy już w stanie tego dłużej dostrzec "gołym okiem" (na marginesie: wyjątek różniący FM13 od FM14: KT automatycznie zaznaczył grę na spalonego - w najnowszej wersji się tak nie dzieje).
Świetnie!! Zrobione. A nie, poczekajcie. Zmiana strategii (stylu gry) wpłynęło nie tylko na PD, ale i na bardzo dużo PI więc musimy wziąć to pod uwagę. W tej chwili, weźmiemy pod lupę PI środkowego obrońcy i sprawdzimy co uległo zmianie. Wrócimy jeszcze do tych rzeczy później, ale chciałbym żebyście mieli w pamięci jedną z nich: jedna zmiana taktyczna wpływa na pozostałe instrukcje.
S439js1.png
ZROZUMIEĆ FORMACJE I FAZY
Teraz zaczynamy zabawę :) Włączyłem FM14 i zacząłem kolejny testowy save, tym razem wybrałem Borussię Dortmund. Chciałem zespół podobnego kalibru, ale nie ten sam - o tym dlaczego, później.
2BvVZ7n.png
Przy tworzeniu lub zmianie taktyki, musimy zadać sobie pytanie: "Jak mój zespół będzie grał?". To bardzo ważne pytanie i wielu z nas znajduje na nie świetne odpowiedzi, mając w głowie wiele wspaniałych taktycznych pomysłów i planów związanych z wykorzystywaniem mocnych punktów ich zespołów i niwelowaniem słabych.
Jednak pytaniem na które będziemy starali się odpowiedzieć w tym temacie jest: "Jak wykorzystać KT żeby moi zawodnicy grali w sposób jaki sobie wymyśliłem". Żeby to zrobić, najpierw musimy zrozumieć koncept formacji i faz gry. Pozwólcie, że przedstawie Wam moje definicje:
FORMACJA - to po prostu rozstawienie twoich piłkarzy na ekranie taktycznym KT (na boisku). W naszym pierwszym teście, formacją Borussii będzie 4-4-2. W jednej taktyce można korzystać z tylko jednej podstawowej formacji.
FAZA GRY - rozstawienie i sposób poruszania się twoich piłkarzy na boisku w danym momencie meczu. Każda taktyka składa się z wielu faz gry, min.: fazy defensywnej, fazy ofensywnej, fazy ofensywno-defensywnej i defensywno-ofensywnej (główne 4 fazy gry). W naszej pierwszej testowej taktyce, Borussia będzie bronić się jako 4-4-2, ale NIE BĘDZIE atakować w formacji 4-4-2 (więcej na ten temat później).
Chciałbym żebyście w tym momencie zrozumieli, że wasza formacja będzie dyktowała sposób w jaki wasza drużyna się broni, i to tyle. Fazy przejściowe, faza ofensywna i sposób poruszania się będą dyktowane przez wasze instrukcje taktyczne (PD, PI, role piłkarzy i ich zadania)... W tym wszystkim domyślna formacja ma najmniejszy udział. Więc co to wszystko oznacza? Spójrzmy na ten skrin z FM13:
igQJ9eL.png
Ustawiłem piłkarzy w wielu możliwych pozycjach/rolach w ramach formacji i narysowałem kilka "defensywnych" prostokątów. Piłkarze w ramach czerwonego prostokąta z powodu ich ustawienia w formacji dużo bardziej chętnie/prawdopodobnie będą znajdować się przed piłką i nie będą często pojawiali się na połowie własnej drużyny. Piłkarze z niebieskiej strefy, będą tam zawsze po to żeby bronić dostępu do własnej bramki (wyjątkiem są stałe fragmenty gry). Piłkarze ze strefy żółtej też przeważnie będą w strefie obrony, ale będzie to zależne od konkretnej sytuacji i fazy przejściowej.
Zauważcie piłkarzy znajdujących się w zielonkawym prostokącie: w ramach standardowo-zrównoważonej taktyki, PL i OPP mający taką samą rolę i zadanie, mają taką samą mentalność (i wszystkie pozostałe instrukcje) mimo tego, że znajdują się w różnych warstwach. Oznacza to, że powinni zachowywać się w podobny sposób na boisku podczas różnych faz przejściowych - np. w fazie ofensywnej. Miejcie to na uwadze w momencie tworzenia taktyki (zapomniałem o wysuniętym bocznym obrońcy na skrinie, ale ta zasada byłaby identyczna dla niego i bocznego obrońcy z tą samą rolą i zadaniem).
Więc nasza obrona zależna jest od formacji. Dobra. Pamiętajcie jednak, że formacja to tylko jedna część, resztę historii tworzą instrukcje taktyczne, role i zadania piłkarzy (np. pressing, odbiór, krycie, tempo, szerokość gry, wysokość obrony).
Fazy gry i fazy przejściowe to zagadnienie godne kolejnego rozległego tematu, więc nie będę skupiał się na wielu detalach. Chcę jedynie żebyście wiedzieli, że wpływ na nie mają role piłkarzy, ich zadania i instrukcje taktyczne. W dużo mniejszym stopniu wpływ na to ma nasza formacja. Żeby to wyklarować, spójrzcie na skrin z FM14. To nasza podstawowa formacja z podstawowymi rolami danymi piłkarzom (Br<o>, BO<w>, ŚO<o>, ŚO<o>, BO<a>, BP<w>, PŚ<d>, PŚ<a>, S<a>, WN<a>, O<w>)
L0UYDFV.png
Później przyjrzymy się z bliska rolom poszczególnych piłkarz, ale na razie musimy zadowolić się prostym stwierdzeniem, że mamy OL i PŚ, których zadaniem są rajdy do przodu przy każdej możliwej okazji (OL tylko wtedy gdy piłka jest po lewej stronie boiska, obiega on wtedy PL). Kiedy piłka znajduje się po prawej stronie, wiemy że rajd przeprowadzi nasz PP, który gra ofensywnie i szeroko, szczególnie gdy ma piłkę przy nodze. W skrinie powyżej zaznaczyłem strefy, które "powinny" być pokryte przez naszych piłkarzy, szczególnie w momencie posiadania piłki. Teraz spójrzmy na kilka obrazków z rozgrywanych meczów.
Ef9tybY.png
Tutaj widzimy Borussię w fazie przejściowej z obrony do ataku. Pamiętacie jak mówiłem, że nie będziemy atakować w formacji 4-4-2? Podczas meczu mamy też kilka innych faz przejściowych, kiedy zespół traci piłkę i musi z fazy ofensywnej wrócić do ustawienia 4-4-2, np.
tmI8Y8w.png
Tutaj wygląda to na coś w stylu 4-2-4, ale będzie to zależne od momentu straty piłki, miejsca straty i wielu innych czynników.
Okej, to był krótki przegląd formacji i faz gry i tego, że nie są one zawsze od siebie zależne. Kiedy oglądacie mecze, sugeruję żebyście przyglądali się na fazy przejściowe waszego zespołu, bo w dużej mierze właśnie to odpowiada za sukces albo porażkę taktyki. Ten mecz moja drużyna wygrała 7-1, ale miałem wrażenie, że zauważyłem wiele rzeczy, które mogłyby przyczynić się do straty gola/porażki z mocniejszym zespołem. I zauważyłem to oglądając mecz, a nie symulując wynik.
POLECENIE DRUŻYNOWE: MENTALNOŚĆ
Teraz kiedy formacje są już nieco bardziej zrozumiałe, czas zająć się dwoma najbardziej niezrozumiałymi opcjami KT - stylem gry i mentalnością.
Mentalność w FM13 nazywała się strategia i było do wyboru 7 opcji, od powstrzymywania do szarży (nie pamiętam dokładnie polskich nazwa - przyp. lad). Nie są to zbyt dokładne opisy i jak widzieliśmy na przykładzie Bayernu, jedna zmiana wywołuje efekt w postaci... wielu zmian. Moim zdaniem opisy zawarte w grze są mylące i nie oddają w pełni tego, co dzieje się z taktyką po wybraniu jednej z opcji. Postaram się je opisać w bardziej przystępny sposób.
Mentalność = podejście
Powstrzymywanie = przerażenie
Defensywna = ostrożność
Kontratak = cierpliwość
Standardowa = normalność (standard :D)
Kontrola = śmiałość
Ofensywna = agresja
Szarża = szaleństwo
Powodem użycia tej terminologii jest to, że zmiana mentalności zmienia tak naprawdę wszystko. Styl podań, tempo, pressing, odbiór, wysokość obrony, szukanie gry itd. Moim zdaniem więc jest w tym dużo więcej niż tylko zwykłe stwierdzenie, że gra się defensywniej bądź ofensywniej. Mentalność to twoje ogólne podejście do meczów piłkarskich. Dużo ludzi myśli, że grając bardziej ofensywnie powinni strzelać więcej goli i vice versa, jednak nie zawsze jest to prawdą (warto jednak pamiętać, że czasem trzeba być bardziej agresywnym żeby strzelać więcej goli i bardziej ostrożnym, żeby ich mniej tracić). Myślę, że skala którą stworzyłem lepiej oddaje to co dzieje się na boisku i mimo tego, że nie każe wam posługiwać się nią, chciałbym żebyście o niej pamiętali czytając dalej ten temat.
*** Na marginesie: indywidualna mentalność i swoboda taktyczna
Zanim zajmiemy się stylem gry, musimy zrozumieć dwie główne instrukcje na które on wpływa: indywidualną mentalność (różna od "drużynowego podejścia" przedstawionego powyżej) i swobodę taktyczną.
Ta druga jest zdecydowanie prostsza do opisania. Swoboda taktyczna to po prostu zakres tego w jakim stopniu piłkarz może "zignorować" dane mu polecenia taktyczne i mieć wolną rękę. Wiecie o tym, więc przejdźmy dalej.
Indywidualna mentalność określa jak często (i jak szybko) piłkarz będzie włączał się do akcji ofensywnej i wychodził do przodu. Ogólnie rzecz biorąc, mentalność odpowiada za to, jak dany piłkarz będzie grał. Jeżeli opisać to jak najprostszymi słowami (mimo tego, że jest w tym dużo więcej skomplikowania), można byłoby powiedzieć, że zawodnicy z wyższą mentalnością to ci odpowiadający za strzelanie goli, ci z niższą odpowiadają za obronę i grę z tyłu, a ci ze "średnią" za łączenie obrony z atakiem i kreowanie okazji bramkowych.
ZROZUMIEĆ STYL GRY
Styl gry (nie pamiętam jak się nazywało to w FM13 - lad) to jedna z najmniej zrozumiałych opcji w KT. Pamiętam, że czytałem kilka mądrych tematów gdzie ludzie wyjaśniali to w świetny i prosty sposób, ale nadal jest wielu ludzi, którzy zwyczajnie nie wiedzą o co w tym chodzi.
W prostych słowach - styl gry to poziom specjalizacji twoich poszczególnych piłkarzy. Określa to w ilu fazach gry piłkarze mają brać udział. Czytając to nie powinno nas więc dziwić, że styl gry ma wpływ na mentalność. A sposób w jaki na nią wpływa to rzecz na której się teraz skupimy.
Żeby mieć porównanie - wróćcie do góry strony i spójrzcie na nasz przykład z Bayernem, gdzie zmiana mentalności ze standardowej na ofensywną spowodowała wzrost mentalności naszego obrońcy z 5 na 9. W istocie takiego "skoku" o 4 "kreski" doznali wszyscy nasi zawodnicy.
Styl gry ma indywidualny wpływ na zawodników (w przeciwieństwie do mentalności, która działa całościowo). Spójrzcie na zmianę mentalności naszych piłkarzy w momencie zmiany ze zrównoważonego stylu gry na sztywny.
NP167wG.png
e6oWuaw.png
Jeśli chodzi o indywidualną mentalność, boczni obrońcy "zbliżyli się" do środkowych obrońców, a spadek mentalności zanotował również prawy PŚ. "Wzrosty" zanotowali za to trzej pozostali pomocnicy, a wspierający napastnik jest teraz nastawiony dużo bardziej ofensywnie. Teraz dzięki FM13 możemy zobaczyć zmiany jakie zachodzą przy pozostałych stylach gry.
tjGwok8.png
Y5KioSG.png
15yZRxS.png
Zauważcie, że przejście na bardziej płynny styl NIE OZNACZA bycia bardziej agresywnym. Przykładowo, na naszych obrazkach, widzimy że nasi obrońcy mają takie same mentalności zarówno w bardzo sztywnym, jak i płynnym stylu. Spójrzcie na styl bardzo płynny - nasi środkowi obrońcy mają taką samą mentalność jak nasi bardziej ofensywni zawodnicy (prawy PŚ, PP, bliżej im do lewego napastnika niż prawego). NIE OZNACZA to jednak, że będą teraz atakować pole karne przeciwnika. Oznacza to tylko tyle, że będą w swojej grze bardziej "agresywni" - mogą częściej próbować zagrywać prostopadłe piłki, stosować większy pressing, wspierać ataki itd. Indywidualna mentalność ma różny efekt w zależności od pozycji na jakiej gra nasz zawodnik.
Kolejną bardzo ważną rzeczą związaną ze stylem gry, jest jego wpływ na swobodę taktyczną. Praktycznie - im bardziej płynny styl gry, tym więcej swobody taktycznej dla naszych piłkarzy. Oznacza to, że wielu graczy wierzy w to że przy płynnym i bardzo płynnym stylu piłkarze "zapomną" o poleceniach taktycznych. To nieprawda. Fakty są takie, że jak widzimy po skrinach z FM13, przejście ze zrównoważonego stylu do płynnego, oznacza wzrost o 2 kreski. 2 z 19 to niewiele. Teraz zobaczymy dlaczego tak się dzieje i dlaczego IMO jest to potrzebne.
Spójrzcie na ostatnie 5 skrinów, z wyłączeniem mentalności napastników. To pokazuje nam za co odpowiada styl gry i jest to proste do wytłumaczenia.
Bardzo sztywny = 4 "zestawy" mentalności: linia obrony, defensywni pomocnicy, pomocnicy i ofensywni pomocnicy.
Sztywny = 3 "zestawy": środkowi obrońcy, boczni obrońcy + defensywni pomocnicy, pomocnicy + ofensywni pomocnicy.
Zrównoważony = Brak zestawów: mentalność poszczególnych zawodników jest definiowana za pomocą ich ról i (przede wszystkim) zadań.
Płynny = 2 zestawy: wszyscy obrońcy + defensywni pomocnicy, pomocnicy + ofensywni pomocnicy.
Bardzo płynny = 1 zestaw obejmujący wszystkich piłkarzy.
Indywidualne mentalności napastników w różnym stopniu zależą od naszej formacji. Np. w formacjach z więcej niż jednym napastnikiem (tak jak u nas), napastnicy z funkcją ataku będą zawsze mieli wyższą mentalność od pozostałych piłkarzy. Ci z funkcją wsparcia zawsze będą "znajdować się" między mentalnością piłkarzy defensywnych, a ofensywnych (ponownie: NIE OZNACZA to że staną się pomocnikami). W formacjach z jednym napastnikiem, mentalność naszego wysuniętego piłkarza będzie zawsze gdzieś pomiędzy tymi dwoma bez względu na jego rolę i zadanie. Na przykład jeśli cofnąłbym prawego napastnika Bayernu na pozycję OPŚ, mentalność WN zmniejszyłaby się o kilka stopni. To dlatego żeby uniknąć izolacji naszego napastnika i spowodować żeby brał większy udział w konstruowaniu akcji (ponownie - nie oznacza to że przestanie grać jak napastnik i że stanie się napastnikiem, który gra głęboko albo "na ścianę").
Więc jeśli przechodzimy z większej ilości "zestawów" mentalności do mniejszej - automatycznie mniej naszych zawodników ma jakąś konkretną rolę do spełnienia na boisku. Właśnie dlatego IMO potrzebujemy (potrzebują) zwiększonej swobody taktycznej - żeby zrekompensować brak różnic w mentalnościach i pozwolić piłkarzom brać udział w kilku aspektach gry. Oczywiście działa to w dwie strony - np. w bardzo sztywnym stylu gry będziecie mieli obrońców na najniższej mentalności, a ich zadaniem będzie głównie odbiór piłki. Następnie defensywni pomocnicy będą odpowiedzialni za łączenie linii obrony z pomocą; pomocnicy za podania i dyktowanie tempa gry; ofensywni pomocnicy za kreowanie gry; napastnicy za strzelanie goli. Przy takim ustawieniu nie potrzebujesz piłkarzy o dużej swobodzie taktycznej i możesz nakazać im skupić się na konkretnych rzeczach.
W bardziej płynnych stylach, ich role i zadania będą mniej "konkretne". Np. w bardzo płynnym stylu, wszyscy zawodnicy są odpowiedzialni za odbiór piłki, "łączenie gry" (link up play), podania, kreowanie gry i strzelanie goli. Jednak jeśli mamy w tej taktyce np. pomocnika odbierającego piłkę (z zadaniem obrony) - jego rola "mówi mu", że jest odpowiedzialny tylko za odbiór piłki i podanie jej do najbliższego zawodnika. To koliduje z bardzo płynnym stylem gry, więc potrzebuje dużej swobody taktycznej żeby móc "zignorować" ograniczenia związane z jego rolą. Istnieje kilka sposobów na ograniczenie jego swobody, ale tym zajmiemy się później.
Jeszcze ostatnie słowo na temat stylu gry - niewielu graczy o tym wie, ale wpływa on również w niewielkim stopniu na pressing. Bardziej płynne style będą miały nieco zwiększone "suwaki" pressingu (prawdopodobnie po to, żeby piłkarze działali bardziej jako jeden "organizm"), a bardziej sztywne będą miały ten pressing zmniejszony (nie wiem dlaczego). Było tak przynajmniej w FM13, nie wiem czy jest to aktualne w najnowszej wersji.
Teraz dla zabawy, wybierzmy najbardziej odpowiadającą (póki co) mentalność i styl gry dla mojej Borussii. Wiem, że mam jedną z najlepszych drużyn w Bundeslidze i z reguły lubię wykorzystywać swój potencjał ofensywny i narzucać przeciwnikowi swoją grę. Nie chcę żeby moja główna taktyka była zbyt agresywna, więc wybieram "odważne" podejście, czyli kontrolę.
Jeśli chodzi o styl gry - zacząłem na zrównoważonym, ale mam wrażenie że nie działało to zbyt dobrze. Mój lewy obrońca nie nadążął za akcją ofensywną i często w momencie ataku znajdował się w tej samej linii co mój lewy pomocnik. Chciałbym bardziej rozdzielić ich mentalności (PL bardziej agresywny, OL bardziej ostrożny). Wydaje mi się też, że mój prawy PŚ był za bardzo "entuzjastyczny" w podłączaniu się do akcji ofensywnych i przez to powstawała spora dziura w środku pola - było to również spowodowane tym, że mój lewy PŚ grał za głęboko i był zbyt "ostrożny" w momencie gdy przechodziliśmy do ataku. Reszta była okej, ale myslę, że mój prawy napastnik mógłby być bardziej "pod grą" w momencie naszych ofensywnych akcji, więc stwierdziłem że może rozwiązaniem byłoby "uczynienie go" bardziej agresywnym. Patrzac na przykłady skrinów z FM13 (i korzystając z mojej wiedzy na temat KT), zdecydowałem się na sztywny styl gry, ale oczywiście żeby przekonać się czy jest to dobry wybór, będę musiał obejrzeć kilka meczów.
  • Lubię! 3
Odnośnik do komentarza

Dla mnie "styl gry" to jeden wielki bałagan. Wszystko przez to, że mentalność zmienia się również pod wpływem wybranej funkcji zawodnika. Podam przykład:

Styl zbalansowany, boczny obrońca z funkcją ataku. Chciałbym, żeby grał ofensywniej i myślę: w takim razie wybiorę płynny styl, bo to zwiększa nastawienie obrońców. A tu psikus - niby zwiększa bo jest obrońcą, by po chwili zmniejszyć ze względu na jego funkcję ataku. I takim oto sposobem gra defensywniej niż przed korektą. To jest bardzo kontrintuicyjne, żeby nie powiedzieć mylące.

I tak jest z każdą pozycją. Gdy były suwaki (inb4 nie chcę ich powrotu) to mogłem jeszcze podejrzeć, ale teraz? Wiele rzeczy upraszczają do przesady, a to jest tak skomplikowany mechanizm, że aż się samo prosi. Gdybym to ja decydował to styl gry modyfikowałby mentalność w zależności od pozycji/lini. Sztywniejszy styl - obrońcy defensywniej wobec reszty zespołu, ale ci z funkcją ataku relatywnie ofensywnie do pozostałych obrońców itd..

Odnośnik do komentarza

bartex, jest jeszcze swoboda taktyczna, która w teorii od płynnego lub sztywnego stylu gry drużyny powinna być zależna bardziej (a nastawienie ofensywne lub defensywne zawodników - od nastawienia całego zespołu), zwróć uwagę jeszcze na nią, obrońca z większą swobodą częściej będzie kombinował, i szwędał się po boisku, choć pewnie u WB nie powinno być takiej różnicy, jak u pomocnika czy napastnika z większą swobodą :)

Odnośnik do komentarza

Dla mnie "styl gry" to jeden wielki bałagan. Wszystko przez to, że mentalność zmienia się również pod wpływem wybranej funkcji zawodnika. Podam przykład:

 

Styl zbalansowany, boczny obrońca z funkcją ataku. Chciałbym, żeby grał ofensywniej i myślę: w takim razie wybiorę płynny styl, bo to zwiększa nastawienie obrońców. A tu psikus - niby zwiększa bo jest obrońcą, by po chwili zmniejszyć ze względu na jego funkcję ataku. I takim oto sposobem gra defensywniej niż przed korektą. To jest bardzo kontrintuicyjne, żeby nie powiedzieć mylące.

Dlatego nie należy myśleć o stylu gry w kategorii "defensywny - ofensywny". No i gdzie masz napisane, że płynny styl zwiększa nastawienie obrońców? Dla obrońcy z funkcją ataku płynny styl gry zmniejsza jego mentalność bez względu na rolę.

Odnośnik do komentarza

bartex, jest jeszcze swoboda taktyczna, która w teorii od płynnego lub sztywnego stylu gry drużyny powinna być zależna bardziej (a nastawienie ofensywne lub defensywne zawodników - od nastawienia całego zespołu), zwróć uwagę jeszcze na nią, obrońca z większą swobodą częściej będzie kombinował, i szwędał się po boisku, choć pewnie u WB nie powinno być takiej różnicy, jak u pomocnika czy napastnika z większą swobodą :)

Wiem o swobodzie taktycznej. Problem jest taki, że niby wiadomo jaki mechanizm tym steruje, ale nie sposób przewidzieć jego skutków. Mówię tu o mentalności, bo swoboda prawdopodobnie zmienia się niezależnie od pozycji/funkcji w sposób identyczny.

 

 

Dla mnie "styl gry" to jeden wielki bałagan. Wszystko przez to, że mentalność zmienia się również pod wpływem wybranej funkcji zawodnika. Podam przykład:

 

Styl zbalansowany, boczny obrońca z funkcją ataku. Chciałbym, żeby grał ofensywniej i myślę: w takim razie wybiorę płynny styl, bo to zwiększa nastawienie obrońców. A tu psikus - niby zwiększa bo jest obrońcą, by po chwili zmniejszyć ze względu na jego funkcję ataku. I takim oto sposobem gra defensywniej niż przed korektą. To jest bardzo kontrintuicyjne, żeby nie powiedzieć mylące.

Dlatego nie należy myśleć o stylu gry w kategorii "defensywny - ofensywny". No i gdzie masz napisane, że płynny styl zwiększa nastawienie obrońców? Dla obrońcy z funkcją ataku płynny styl gry zmniejsza jego mentalność bez względu na rolę.

 

No właśnie, zmniejsza. Tylko dlaczego w kreatorze przy bardzo płynnym stylu gry czytamy: "Napastnicy muszą bronić, obrońcy atakować"? Z tego można wnioskować, że wszystkim obrońcom zwiększane jest nastawienie. Skąd gracz ma wiedzieć (bo chyba musi wiedzieć, jeśli ma podjąć decyzję o zmianie stylu) w jaki sposób poszczególny styl wpłynie na określone pozycje/funkcje?

Odnośnik do komentarza

 

No właśnie, zmniejsza. Tylko dlaczego w kreatorze przy bardzo płynnym stylu gry czytamy: "Napastnicy muszą bronić, obrońcy atakować"? Z tego można wnioskować, że wszystkim obrońcom zwiększane jest nastawienie. Skąd gracz ma wiedzieć (bo chyba musi wiedzieć, jeśli ma podjąć decyzję o zmianie stylu) w jaki sposób poszczególny styl wpłynie na określone pozycje/funkcje?

 

Ależ. To akurat jest bardzo jasne. Kluczowe jest pierwsze zdanie "Ten styl wymaga, by wszyscy piłkarze niezwykle dynamicznie angażowali się we wszystkie fazy gry." Jednym słowem, jeśli w taktyce masz wysuniętego bocznego obrońcę ustawionego wyłącznie do ataku, to przy bardzo płynnym stylu gry zostanie przykręcony na bardziej defensywnego, by mógł angażować się we wszystkie fazy gry, a nie tylko w ofensywę. Complete Wing-back/Attack obrońcą jest tylko z nazwy; między innymi dlatego chciałem zmienić go na cofniętego skrzydłowego, ale lud zażyczył sobie inaczej.

Odnośnik do komentarza

 

Ależ. To akurat jest bardzo jasne. Kluczowe jest pierwsze zdanie "Ten styl wymaga, by wszyscy piłkarze niezwykle dynamicznie angażowali się we wszystkie fazy gry." Jednym słowem, jeśli w taktyce masz wysuniętego bocznego obrońcę ustawionego wyłącznie do ataku, to przy bardzo płynnym stylu gry zostanie przykręcony na bardziej defensywnego, by mógł angażować się we wszystkie fazy gry, a nie tylko w ofensywę. Complete Wing-back/Attack obrońcą jest tylko z nazwy; między innymi dlatego chciałem zmienić go na cofniętego skrzydłowego, ale lud zażyczył sobie inaczej.

Ten sam obrońca z funkcją ataku (mowa była o fullbacku, jeśli ma to znaczenie) najniższą mentalność ma w stylu bardzo sztywnym, sztywnym i płynnym. Bardzo płynny tylko minimalnie ją zmniejsza w stosunku do zbalansowanego. Ja tu nie widzę logiki, niezależnie od tego czy ten obrońca będzie uważany za odpowiedzialnego wyłącznie za atak, obronę czy wszystkie fazy gry.

Odnośnik do komentarza

 

 

No właśnie, zmniejsza. Tylko dlaczego w kreatorze przy bardzo płynnym stylu gry czytamy: "Napastnicy muszą bronić, obrońcy atakować"? Z tego można wnioskować, że wszystkim obrońcom zwiększane jest nastawienie. Skąd gracz ma wiedzieć (bo chyba musi wiedzieć, jeśli ma podjąć decyzję o zmianie stylu) w jaki sposób poszczególny styl wpłynie na określone pozycje/funkcje?

 

Ależ. To akurat jest bardzo jasne. Kluczowe jest pierwsze zdanie "Ten styl wymaga, by wszyscy piłkarze niezwykle dynamicznie angażowali się we wszystkie fazy gry." Jednym słowem, jeśli w taktyce masz wysuniętego bocznego obrońcę ustawionego wyłącznie do ataku, to przy bardzo płynnym stylu gry zostanie przykręcony na bardziej defensywnego, by mógł angażować się we wszystkie fazy gry, a nie tylko w ofensywę. Complete Wing-back/Attack obrońcą jest tylko z nazwy; między innymi dlatego chciałem zmienić go na cofniętego skrzydłowego, ale lud zażyczył sobie inaczej.

 

No wlasnie. Moi CWB/A to de facto skrzydlowi. Taki Marcos Cespedes potrafil miec w sezonie 20 bramek i 30 asyst.

Odnośnik do komentarza
  • 1 rok później...

Hej lad chciałem nawiązać się do twojego tekstu cytat:

 

Jeszcze ostatnie słowo na temat stylu gry - niewielu graczy o tym wie, ale wpływa on również w niewielkim stopniu na pressing. Bardziej płynne style będą miały nieco zwiększone "suwaki" pressingu (prawdopodobnie po to, żeby piłkarze działali bardziej jako jeden "organizm"), a bardziej sztywne będą miały ten pressing zmniejszony (nie wiem dlaczego). Było tak przynajmniej w FM13, nie wiem czy jest to aktualne w najnowszej wersji.
Tak właśnie powinno być, czyli pressing w stylu płynnym jest częścią skuteczniejszej ogólnej taktyki, bowiem nawiązuje do futbolu totalnego czyli idealnego (większość broni - większość atakuje) który w rzeczywistości zaprezentowała drużyna Polski na mś w hmm 74 czy 78 ? nie pamietam :) wraz z Szwecją i holandią, niestety ten styl gry wraz z systemem nie był pozniej wdrażany w światowej piłce aczkolwiek nie w takim stopniu który spełniał by jego wymogi, bowiem wymaga ogromnych nakładów sił a dzisiejszy kalendarz spotkań na świecie (mecze niekiedy co trzy dni) raczej nie sprzyja regeneracji sił :) Jeśli footbal manager ten aspekt uwzględnia to myślę że to atut za realizmem więc określenie "działali jak jeden organizm" jest bardzo trafne i sprzyja skuteczniej na powodzenie pressingu.
Myślę że przy płynnym stylu gry w fm odległość między formacjami można skrócić jesli nie zrobimy graczom specjalnych funkcji przez co pressing jest łatwiejszy i jakby taki naturalny :)
Odnośnik do komentarza
  • 1 rok później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...