Skocz do zawartości

Polacy klienta mają gdzieś?


Czarls

Rekomendowane odpowiedzi

Football Manager 2012 zbliża się wielkimi krokami. Oficjalna premiera gry została ustalona na 21 października, więc polskie witryny związane z serią gier ze stajni Sports Interactive mają miesiąc, aby przeprowadzić ostateczną ofensywę mającą na celu zyskanie jak największej rzeszy nowych fanów. Czy są na to gotowe? Wydaje mi się, że nie do końca.

 

Ponad miesiąc temu odważnie stwierdziłem, że polskie strony nie istnieją lub nawet jeśli żyją, nie są nam, fanom Football Managera za bardzo potrzebne. Dziś muszę przyznać, że reakcja poszczególnych redakcji na wiadomości związane z najnowszym dzieckiem Sports Interactive była zadowalająca, lecz cały czas jestem w stanie zauważyć pewien problem - polskie witryny nie wykorzystują w pełni swojego potencjału i czasem zachowują się tak, jakby na nowych klientach zupełnie im nie zależało.

 

W kwestii kontaktu z klientem zdecydowanie poza konkurencją jest CM Revolution. Oficjalna strona Football Managera w Polsce potrafiła zbudować wokół siebie własną społeczność i znaczącą rozwinęła się, podążając za trendami wyznaczanymi przez inne, nowoczesne strony internetowe. Niestety, wydaje mi się, że CM Rev zamiast wykonać kolejny krok naprzód i zdeklasować konkurencję, postanowiło stanąć w miejscu i w tym letargu pozostać. Szkoda, że tak ciekawe pomysły jak: Sufler czy Manifesty nie były tylko początkiem czegoś większego. W dzisiejszych czasach prym wiodą serwisy społecznościowe i zdecydowanie to jest droga, którą powinno kroczyć CM Revolution. Spoczywanie na laurach to zdecydowanie nie najlepszy pomysł. Redakcja "oficjalki" nie musi być jednak zaniepokojona - konkurencja śpi i jest w dużo gorszej kondycji.

 

Ostatnimi czasy na Centrum FM natknąłem się na tekst autorstwa Lukaszp pod tytułem: "Pierwsza jaskółka wiosny nie czyni". Moja pierwsza reakcja była natychmiastowa - kto to przepuścił przez proces dodawania tekstu?! Wielka szkoda, że na miesiąc przed premierą Football Managera redakcja postanowiła wystraszyć klientów, bezsensownie próbując obrzydzić im Football Managera. Dodam jeszcze raz: wszystko to tuż przed premierą! Czy zamiast publikowania tego tekstu, nie lepiej byłoby pokusić się o wesołą, przyciągającą zapowiedź, dzięki której fani Football Managera tylko z niecierpliwością czekaliby na premierę najnowszej wersji? A może znacznie ciekawszym pomysłem byłoby sporządzenie krótkiego filmu zapowiadającego nadejście nowego FM-a? No tak, pomarzyć można, a rzeczywistość jest brutalna - klient został potraktowany skandalicznie. Przyszedł obejrzeć piękny prezent, wyszedł z rózgą. Jedynym pocieszeniem jest fakt, że artykuły na stronach związanych z Football Managerem nie są zbyt popularny i może nie wszyscy zostali przestraszeni.

 

Ciekaw jestem, jak na Football Managera 2012 zareaguje Forum CM. Dotychczas pierwsze dni po premierze gry były dość burzliwe. Moderatorzy zamiast organizować dział i zachęcać użytkowników do odkrywania tajników nowej gry, skupiali się raczej na bezwzględnej walce z posiadaczami nielegalnych kopii. Wydaje się, że nie najlepszym pomysłem są również Fristajlowe Kąciki Dyskusyjne oraz podejście administratorów do nowo zakładanych tematów. Forum bardzo często nie dba o nowych klientów. Przeciętny Kowalski wchodząc do działu związanego z jego problemem interesuje się głównie odnalezieniem informacji mu potrzebnych. Nie interesuje go dokładne studiowanie netykiety, czy przeglądanie tysięcy postów we Fristajlowym Kąciku Dyskusyjnym. On po prostu chce odpowiedzi na konkretne pytanie i obawiam się, że zbyt często odsyłany do innych miejsc na forum, szybko traci zapał i stara się znaleźć informacji w innym miejscu. Tak być nie powinno.

 

Koniec narzekania. Polska Scena poprawnie zareagowała na najnowsze wydarzenia ze świata Football Managera i to najważniejsze. Można jednak zrobić więcej i mam nadzieję, że być może choć jedna z moich sugestii spotka się z zainteresowaniem redaktorów. Wszyscy pragniemy przecież jednego - sprawnej, rozsądnej i skutecznej polityki wobec FM-maniaków.

Odnośnik do komentarza

Taka uwaga natury ogolnej - odwiedzajacy strony o FM to nie sa zadni klienci i nie musza byc obslugiwani z usmiechem na twarzy bez wzgledu na to jaki humor ma wlasnie moderator, redaktor, czy tez ktokolwiek inny z kim sie zetkna. Wszystko co sie pojawia na stronach i forum zostaje tam wrzucone z dobrej woli piszacych, czy tez nadzorujacych te sajty i stawianie im wymagan, jak paniom, ktore Cie obsluguje w sklepie jest zarowno smieszne, jak i troche niedorzeczne.

 

Podstawowe zasady kultury obowiazuja, ale nic ponad to - jesli rzeczony FManiak przyjdzie gdziekolwiek (a tym bardziej na forum) z postawa roszczeniowa to zostanie wyslany na drzewo, bo kazdy kto moze z nim wejsc w interakcje poswieca swoj wolny czas i robi to jedynie z grzecznosci i pasji zwiazanej z FM.

 

Jak komus sie nie chce przestudiowac FAQ, przejrzec fristajlowego, czy tez samemu poszukac informacji na stronach tylko wpada do Suflera albo na forum i wydziera sie, ze on chce czegos i juz, i trzeba mu to podac na zlotej tacy to niech lepiej sie mocno rozpedzi i walnie glowa w sciane nim kto inny mu wybije z glowy taka postawe.

 

Odnoszac sie do czesci poswieconej Centrum FM - chyba Ci sie troche role pomieszaly. Reklamowac produkt, robic wesole filmiki zachecajace do kupna i slodzic to moze producent (co zreszta robi). Redakcja nie Centrum nie jest od robienia dobrego wrazenia, od zacheciania do kupna i robienia ludziom wody z mozgu tylko od tego zeby przekazac czytelnikowi informacje, watpliwosci i wlasne spostrzezenia. Ten artykul jest sensowny, autor ma na poparcie swoich tez konkretne argumenty i mnie osobiscie ucieszylo, ze sie ukazal - sam mam ogromne watpliwosci, czy zachwalana tak nowa opcja pozwalajaca na dodawanie i usuwanie lig w trakcie gry naprawde bedzie tak rewolucyjna, jak ja ludzie z SI Games maluja...

Odnośnik do komentarza

Jak komus sie nie chce przestudiowac FAQ, przejrzec fristajlowego, czy tez samemu poszukac informacji na stronach [...]

 

Jeśli dobrze zauważyłem, to na CMF nie ma czegoś takiego jak FAQ, a by się zdecydowanie przydało. Jestem ślepy i dopiero zauważyłem oddzielne subforum :doh!:

 

W każdym razie, wracając do rozwiązania z Fristajlowym Kącikiem Dyskusyjnym, to jest ono dobre tylko dlatego, że nie robi się bałagan ze względu na tysiąc nowych tematów. Jednak nie wyobrażam sobie wertować 189 stron i sprawdzać, czy ktoś aby nie wpadł na rozwiązanie mojego problemu. Uprzedzę pytanie. Opcja "szukaj"? Na ForumCM działa kiepsko.

 

Odnoszac sie do czesci poswieconej Centrum FM - chyba Ci sie troche role pomieszaly. Reklamowac produkt, robic wesole filmiki zachecajace do kupna i slodzic to moze producent (co zreszta robi). Redakcja nie Centrum nie jest od robienia dobrego wrazenia, od zacheciania do kupna i robienia ludziom wody z mozgu tylko od tego zeby przekazac czytelnikowi informacje, watpliwosci i wlasne spostrzezenia. Ten artykul jest sensowny, autor ma na poparcie swoich tez konkretne argumenty i mnie osobiscie ucieszylo, ze sie ukazal - sam mam ogromne watpliwosci, czy zachwalana tak nowa opcja pozwalajaca na dodawanie i usuwanie lig w trakcie gry naprawde bedzie tak rewolucyjna, jak ja ludzie z SI Games maluja...

 

Artykuł jest sensowny, ale według mnie to mało rozsądne, aby wrzucać go w momencie, kiedy FM-owa gorączka sięga zenitu. Ludzie wchodzą na strony, chcą znaleźć coś ciekawszego, a taki artykuł raczej ich nie przekona do pozostania na Centrum FM. A przecież o to w tym chodzi, o zdobywanie fanów. Czyż nie?

Odnośnik do komentarza

Jak ja pracowalem na stronie to chodzilo glownie o dobra zabawe i dzielenie sie spostrzeniami z odwiedzajacymi, a nie o zdobywanie klientow, ktorzy kupia Football Managera. A czytelnikow, ktorzy powracali na strone rownie ciekawie zdobywalo sie rzeczowa krytyka i sensowymi artykulami - nie slodkimi pierdami, jaki to CM/FM jest super :]

 

W każdym razie, wracając do rozwiązania z Fristajlowym Kącikiem Dyskusyjnym, to jest ono dobre tylko dlatego, że nie robi się bałagan ze względu na tysiąc nowych tematów. Jednak nie wyobrażam sobie wertować 189 stron i sprawdzać, czy ktoś aby nie wpadł na rozwiązanie mojego problemu. Uprzedzę pytanie. Opcja "szukaj"? Na ForumCM działa kiepsko.

To forum to nie centrum pomocy zagubionym graczom albo infolinia - jesli beda chcieli sie wysilic to znajda co trzeba, jesli im sie nie zechce to naprawde nie bede po nich plakal. FAQ, kasik fristajlowy to jak juz mowilem rzecz, ktora jest robiona grzecznosciowo i rownie dobrze moglo by tego tu nie byc.

Odnośnik do komentarza

Artykuł jest sensowny, ale według mnie to mało rozsądne, aby wrzucać go w momencie, kiedy FM-owa gorączka sięga zenitu. Ludzie wchodzą na strony, chcą znaleźć coś ciekawszego, a taki artykuł raczej ich nie przekona do pozostania na Centrum FM. A przecież o to w tym chodzi, o zdobywanie fanów. Czyż nie?

Generalnie zgadzam się z tym, co napisał Henkel. Nie bardzo rozumiem, do czego zmierzasz Czarls. Wykonujemy swoją robotę należycie, informujemy o nowościach, każdy kto czeka na Football Managera 2012 ma wiele ważnych informacji pod ręką. Nie rozumiem też, dlaczego felieton - czyli subiektywne zdanie jednego z redaktorów - ma zmniejszyć ilość odwiedzin strony? Tekst jest również po to, żeby się z nim nie zgadzać i każdy czytelnik ma do tego prawo. A najśmieszniejsze jest to, że Łukasz użył naprawdę solidnej argumentacji i napisał sensowny wywód. My nie jesteśmy od tego, żeby chwalić Sports Interactive nawet wtedy, gdy nie ma za co. Nie płacą nam za to i nie czujemy się w obowiązku. Jeśli ktoś napisze sensowny felieton, gdzie będzie pisał o wydawcy FM-a w samych superlatywach (które podeprze dowodami) - na pewno również znajdzie się dla niego miejsce na naszych łamach.

Odnośnik do komentarza

Nie twierdzę, że dobrym rozwiązaniem jest ciągłe mydlenie oczu czytelników poprzez zachwalanie serii CM/FM. Podkreślam jedynie, że zamiast wrzucać artykuły narzekające, redakcja mogłaby przygotować coś zatrzymującego fanów gry na stronie.

 

@Dapsz: W żadnym wypadku nie twierdzę, aby tekst Łukasza był słaby, nieuargumentowany czy wyssany z palca. Łukasz zawsze pisał dobre teksty i na szczęście, nie wyszedł z wprawy. Głównie chodzi mi o to, aby w dobie FM-owej gorączki podawać klientowi (czytaj: użytkownikowi) informacje, które są mu potrzebne (to robicie dobrze, też o tym pisałem!) oraz próbować go przyciągnąć, zainteresować. Zarówno Football Managerem, jak i Waszą stroną. I to wychodzi nieco gorzej.

Odnośnik do komentarza

Nie twierdzę, że dobrym rozwiązaniem jest ciągłe mydlenie oczu czytelników poprzez zachwalanie serii CM/FM. Podkreślam jedynie, że zamiast wrzucać artykuły narzekające, redakcja mogłaby przygotować coś zatrzymującego fanów gry na stronie.

No, ale przeciez pisza newsy, informuja o nowych funkcjach, przedstawiaja rozne punkty widzenia... a ze krytukuja - maja prawo.

Odnośnik do komentarza

Nie twierdzę, że dobrym rozwiązaniem jest ciągłe mydlenie oczu czytelników poprzez zachwalanie serii CM/FM. Podkreślam jedynie, że zamiast wrzucać artykuły narzekające, redakcja mogłaby przygotować coś zatrzymującego fanów gry na stronie.

No, ale przeciez pisza newsy, informuja o nowych funkcjach, przedstawiaja rozne punkty widzenia... a ze krytukuja - maja prawo.

 

Mają prawo. Tylko, że jest to zagranie mało "marketingowe". Wydaje mi się, że gdyby na miesiąc przed otworzeniem Pepsi Areny napisano artykuł, że krzesełka na niej niewygodne, a zasiadający tam kibole niebezpieczni, to na inaugurację mogłoby przyjść mniej osób. Ot, takie porównanie.

Odnośnik do komentarza

Mają prawo. Tylko, że jest to zagranie mało "marketingowe". Wydaje mi się, że gdyby na miesiąc przed otworzeniem Pepsi Areny napisano artykuł, że krzesełka na niej niewygodne, a zasiadający tam kibole niebezpieczni, to na inaugurację mogłoby przyjść mniej osób. Ot, takie porównanie.

Jeśli napisałby to serwis www.testujemy-stadiony.pl - nie widzę w tym nic nadzwyczajnego. Jeśli napisałyby to osoby odpowiedzialne za marketing na stronie www.pepsi-arena.pl - faktycznie byłoby kiepsko. Ale w tej metaforze to my jesteśmy tym pierwszy, a nie drugim serwisem.

Odnośnik do komentarza

Tylko, ze nadal stawiasz strony o FM w pozycji tych, ktorzy maja bawic sie w marketing produktu wydawanego przez Sports Interactive - dla mnie to jest bledne zalozenie. To sa robione przez hobbystow po godzinach strony - lacznie z CM Rev - ktore nie maja zadnego interesu w tym zeby mowic ludziom, ze wszystko jest cacy, kiedy nie jest albo zeby slodzic ponad miare, jak to robi producent.

 

Ba, nadmierne zachwycanie sie gra moze doprowadzic do tego, ze czytelnik kupi gre, a potem bedzie mial pretensje od redaktorow, ze mu wcisneli piekny kit, a tak naprawde kupil bubel - jak dla mnie warto napisac otwarcie, ze zwykle FM nadaje sie do grania od trzeciej latki, a nie naganiac ludzi do sklepow coby sie tam tloczyli tuz po premierze.

Odnośnik do komentarza

Dla mnie strony fanowskie mają pokazać, jak gra sprawuje się w rzeczywistości a nie, jak ją widzi producent gry i tyle. No chyba, że będzie sponsorował tę stronę i będzie to oficjalnie podane.

 

Poza tym, dodajmy, że starzy gracze już nie raz się nacięli na to, że w dniu premiery gra była niedopracowane i nadawała się do gry dopiero w okolicach grudnia/stycznia. Więc promo puszczane ze stajni SI mnie nie podnieca, tylko czekam na rzetelne opinie a nie PR ze strony Milesa i spółki.

Odnośnik do komentarza

Niestety, wydaje mi się, że CM Rev zamiast wykonać kolejny krok naprzód i zdeklasować konkurencję, postanowiło stanąć w miejscu i w tym letargu pozostać. Szkoda, że tak ciekawe pomysły jak: Sufler czy Manifesty nie były tylko początkiem czegoś większego.

Żadne z tych zdań nie jest prawdziwe :) Pracujemy nad kolejnymi krokami - niestety, los rzuca nam kłody i podstawia nogi gdzie tylko się da. Dlatego trwa to... i trwa :) No, ale rozumiem, że z perspektywy użytkownika jest aktualnie nudno.

Odnośnik do komentarza

Niestety, wydaje mi się, że CM Rev zamiast wykonać kolejny krok naprzód i zdeklasować konkurencję, postanowiło stanąć w miejscu i w tym letargu pozostać. Szkoda, że tak ciekawe pomysły jak: Sufler czy Manifesty nie były tylko początkiem czegoś większego.

Żadne z tych zdań nie jest prawdziwe :) Pracujemy nad kolejnymi krokami - niestety, los rzuca nam kłody i podstawia nogi gdzie tylko się da. Dlatego trwa to... i trwa :) No, ale rozumiem, że z perspektywy użytkownika jest aktualnie nudno.

Tylko, ze wy planujecie kolejne kroki, a nie myslicie co jest tu i teraz.... :)

Odnośnik do komentarza
  • 2 tygodnie później...

Hm... nie zauważyłem jakoś wcześniej tego tekstu, ale pozwolisz Czarls, że się odniosę nieco do Twoich słów.

 

Ostatnimi czasy na Centrum FM natknąłem się na tekst autorstwa Lukaszp pod tytułem: "Pierwsza jaskółka wiosny nie czyni". Moja pierwsza reakcja była natychmiastowa - kto to przepuścił przez proces dodawania tekstu?! Wielka szkoda, że na miesiąc przed premierą Football Managera redakcja postanowiła wystraszyć klientów, bezsensownie próbując obrzydzić im Football Managera. Dodam jeszcze raz: wszystko to tuż przed premierą! Czy zamiast publikowania tego tekstu, nie lepiej byłoby pokusić się o wesołą, przyciągającą zapowiedź, dzięki której fani Football Managera tylko z niecierpliwością czekaliby na premierę najnowszej wersji?

 

Rozumiem o co Ci chodzi, że zamiast przyciągać użytkowników cukierkowym tekstem o nowościach, publikujemy straszydło. Nie widzę jednak zależności pomiędzy tonem artykułu a ew. odstraszaniem naszych użytkowników. Nie sądzę, żeby jeden felieton był w stanie odstraszyć od kupna gry czytelników Centrum, którzy w większości przypadków są już doświadczonymi fanami serii i którzy mają swój pogląd dotyczący tej gry.

 

Sam ton tego artykułu też nie wydaje mi się zbyt negatywny w stosunku do samej gry. Jest negatywny w stosunku do SI Games, ale też rozumiem ich sytuację, bo taka jest ich rola. Po prostu w zapowiedziach SI Games nie jest obiektywne, podsyca ekscytację i czasami maluje przed nami nieprawdziwy obraz. I Ty i ja i każdy, kto śledzi co roku zapowiedzi doskonale zdaje sobie z tego sprawę i to w pełni rozumie, bo SI ma w tym swój interes. Dla mnie niezrozumiałe jest to, że my zbyt pochopnie podzielamy ten entuzjazm. I o tym jest ten tekst. A elementy, które pojawiają się w tekście - w mojej ocenie - popierają moją tezę.

 

Centrum zrobiło małe faux pas przy okazji pierwszej zapowiedzi FM 12, co też trafnie wytknął nam Henkel w komentarzach na Facebooku. Mnie to zastanowiło i postanowiłem sprawdzić jak było z wcześniejszymi zapowiedziami. Rachunek był dla mnie oczywisty - niewiele opcji (które miały być hitem wg. SI) zasługiwało na tak entuzjastyczne przyjęcie. I w tym tekście przestrzegam przed tym optymizmem. Tym bardziej że rozmawiamy o czymś, czego jeszcze nie mieliśmy nawet w rękach, a informacje produkowane są przez twórców mających swój interes w tym, aby o grze mówić i to mówić wyłącznie w superlatywach.

 

Zaś co do terminu publikacji, cóż... Była zapowiedź, a tekst odnosi się do tej zapowiedzi. Po premierze byłby kotlet. Może lepiej pasowałby do newsów o bugach, których po premierze zawsze szukamy, ale trąciłby stęchlizną.

Odnośnik do komentarza
  • 1 miesiąc później...

którzy w większości przypadków są już doświadczonymi fanami serii i którzy mają swój pogląd dotyczący tej gry.

 

Ale chyba serwisy typu CFM po za zapewnieniem jak najrzetelniejszych informacji o Football Managerze ma celu także zachęcać nowych graczy do kupna gry, a co za tym idzie również zagrania w nią. Teksty tego typu mogą tylko pogłębiać problem piractwa który jak wiemy SI nadal bez efektownie stara się zwalczyć. Bo co pomyśli typowy Kowalski? Zapewne jeśli przeczyta coś co mówi o bezużyteczności niektórych dodatków wprowadzanych z roku na rok do FMa zdecyduje się nie kupować gry, ale mimo wszystko w nią zagra.

Odnośnik do komentarza

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...