Skocz do zawartości

Zakładamy własną firmę


Jabol

Rekomendowane odpowiedzi

Temat zbiorczy dla wszystkich zainteresowanych tą kwestią ;)

 

Od jakiegoś czasu noszę się z zamiarem założenia własnej firmy. Trochę czytam na ten temat i wniosek do jakiego w ostatnich dniach dochodzę jest taki że wiem iż nic nie wiem... Głównie chodzi o kwestie podatkowe w których nie jestem niestety zbyt biegły. Na pewno niektórzy z was prowadzą własne firmy albo też znają się na podatkach i może mogliby udzielić mi kilku rad. Po krótce przedstawię w jaki sposób funkcjonowałaby firma i co wchodziłoby w zakres jej działalności:

 

Byłaby to firma usługowo-handlowa. Zakres jej działalności to przede wszystkim byłyby to stałe, comiesięczne usługi świadczone dla drugiej firmy (podwykonawstwo). Jedyną zmienną w tym przypadku byłaby kwota na jaką ta usługa by opiewała ale nie byłaby ona nigdy jakoś specjalnie wysoka (3-4 tys. zł to max). Poza tym w ramach tej firmy prowadziłbym także niewielki handel głównie za pośrednictwem allegro. Z jednym tylko zastrzeżeniem. Z różnych powodów handel prowadziłbym przez około roku, później całą działalnością firmy byłoby opisane wcześniej podwykonawstwo. Jaką formę opodatkowania moglibyscie mi doradzić? Zależy mi na tym aby była ona oczywiście możliwie jak najkorzystniejsza pod względem finansowym a także aby prowadzenie całej księgowości było stosunkowo proste ponieważ chciałbym to robić osobiście.

 

Poza tym jeśli macie jakieś warte polecenia teksty do przeczytania, poradniki itp to bardzo chętnie skorzystam.

 

PS: I nie mówcie żebym poszukał w Google ponieważ w tym przypadku jest to naprawdę debilna rada. W Google informacji na ten temat są naprawdę tysiące i mi, jako osobie chcącej się dopiero nauczyć tego wszystkie trudno się w tym wszystkim połapać a jeszcze trudniej oddzielić informacje wartościowe od tych śmiechowych...

 

Z góry dzięki za jakąkolwiek pomoc ;)

Odnośnik do komentarza

Na początek dobra rada - jeżeli podatki, zusy i w ogóle urzędowe papierki to dla Ciebie czarna magia to warto zlecić prowadzenie księgowości biuru rachunkowemu lub doradcy. Przy Twoim rozmiarze działalności będzie to koszt 100 - 200 zł (i przy wyborze nie kieruj się ceną). Oczywiście przy takiej działalności jak Twoja można ogarnąć samemu podatki i ZUSy.

 

Jeżeli Twoim zleceniodawcą nie będzie Twój były (do roku wstecz) lub obecny pracodawca to przez pierwsze 2 lata możesz płacić preferencyjny ZUS (ok. 300 zł miesięcznie, potem ponad 800 zł).

Żeby doradzić Ci wybór formy opodatkowania musiałbyś napisać jakie miesięczne koszty przewidujesz (koszt to np: biuro rachunkowe, telefon, komputer, używanie samochodu, inne wydatki związane z firmą). Ponadto musiałbyś napisać co to za usługi będą.

Najprostszą (choć nie zawsze najtańszą) formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ale w Twoim przykładzie będzie on trochę bardziej skomplikowany ponieważ będziesz prowadził handel (stawka 3%) oraz usługi (stawka najprawdopodobniej 8,5%).

Do tego dochodzi jeszcze kwestia podatku VAT. Jeżeli nie będziesz świadczył usług, dla których bycie VATowcem jest obowiązkowe (np doradztwo) to o ile Twoje przychody nie przekroczą 100 tys zł rocznie (lub proporcjonalnie do okresu prowadzenia działalności w roku) to możesz ale nie musisz być na VAT. Bycie VATowcem to obowiązek prowadzenia dodatkowej ewidencji oraz składania co miesiąc (lub kwartalnie) deklaracji VAT-7. Ale za to można powiedzieć, że towary i usługi, które kupujesz do działalności kupisz bez VAT bo o zapłacony VAT pomniejszasz ten VAT który musisz zapłacić wystawiając fakturę.

Może być tak, że Twojemu zleceniodawcy będzie zależało byś był VATowcem (ale zawsze warto to sobie skalkulować).

 

Napisz jakie usługi zamierzasz świadczyć oraz jakie obroty zamierzasz uzyskiwać na handlu - wtedy doradzę Ci najkorzystniejsza i najprostszą formę opodatkowania.

Odnośnik do komentarza

Na początek dobra rada - jeżeli podatki, zusy i w ogóle urzędowe papierki to dla Ciebie czarna magia to warto zlecić prowadzenie księgowości biuru rachunkowemu lub doradcy. Przy Twoim rozmiarze działalności będzie to koszt 100 - 200 zł (i przy wyborze nie kieruj się ceną). Oczywiście przy takiej działalności jak Twoja można ogarnąć samemu podatki i ZUSy.

 

Jak na razie to dla mnie czarna magia ale każdy kiedyś zaczyna, prawda? Trzeba się będzie po prostu nauczyć i tyle ;)

 

Jeżeli Twoim zleceniodawcą nie będzie Twój były (do roku wstecz) lub obecny pracodawca to przez pierwsze 2 lata możesz płacić preferencyjny ZUS (ok. 300 zł miesięcznie, potem ponad 800 zł).

 

O tym akurat wiem. W praktyce zleceniodawcą będzie były pracodawca ale wszystko jest już zaplanowane i

przemyślane aby nie było z tym żadnych problemów.

 

Żeby doradzić Ci wybór formy opodatkowania musiałbyś napisać jakie miesięczne koszty przewidujesz (koszt to np: biuro rachunkowe, telefon, komputer, używanie samochodu, inne wydatki związane z firmą).

 

Koszty będą prawie żadne, nie wliczając w to biura rachunkowego sądze że będzie to około 250 zł/miesiąc. Nie wiem czy mam w to wliczać koszt zakupu towaru na handel, materiałów itp, nie wymieniłeś tego.

 

Ponadto musiałbyś napisać co to za usługi będą.

 

Usługa będzie polegała na wykonywaniu różnego rodzaju rolet, zasłon itp. Zleceniodawcą są dwie dekoratorki wnętrz prowadzące własną działalność. Tak więc ogólnie pojęte krawiectwo.

 

Co do wysokości przychodów to nie powinny one przekroczyć 100 tys. zł rocznie ale nie jestem tego pewien ponieważ ze względu na to że handel jest w tym przypadku tylko dodatkiem, trudno mi w tym momencie ocenić jak on się rozwinie.

 

Ale za to można powiedzieć, że towary i usługi, które kupujesz do działalności kupisz bez VAT bo o zapłacony VAT pomniejszasz ten VAT który musisz zapłacić wystawiając fakturę.

 

Czyli po prostu mogę to sobie odliczyć od podatku, czy tak?

 

Mógłbyś polecić mi jakieś WARTOŚCIOWE źródło informacji na ten temat? Przystępną książkę bądź stronę internetową.

Odnośnik do komentarza
  • 3 miesiące później...

Rozważam "założenie" własnej działalności, a w zasadzie interesuje mnie czy i ewentualnie do jakiego stopnia można prowadzić niezarejestrowaną działalność? Nie wiąże z tym większych nadziei czy planów - po prostu bym chciał sobie trochę grosza dorobić, żeby było ściślej chodzi o produkcję na zamówienie maksymalnie kilkunastu sztuk w skali roku.

Odnośnik do komentarza

Jak najbardziej normalnie. Po prostu jesli nie masz dzialalnosci to dla nikogo nie "istniejesz", dla PIP-u, US i innych wrzodow. Pytanie czy chcesz sie bawic w wystawianie lewych faktur czy rachunkow - bo to juz zostawia jakis slad i bardziej smierdzi.

 

Działalność może być prowadzona (i podlegać podatkom i ZUSom) nawet jeśli nie zostanie formalnie zgłoszona i zarejestrowana. Oczywiście okazjonalne dorobienie sobie kilka razy w roku nie jest działalnością gospodarczą ale jeżeli da się dowieźć, że te "kilkanaście razy w roku" jest działalnością zorganizowaną (poniosłeś jakieś wydatki, poszukujesz klientów itd) to wtedy masz już działalność. W razie kontroli płacisz podatek (wyliczony szacunkowo bo przecież ksiąg nie prowadziłeś) oraz ZUS. Oczywiście wraz z odsetkami i ewentualna karą.

O ile będziesz prowadził sprzedaż dla osób nie prowadzących działalności i nie ma ryzyka, że znajdzie się ktoś "życzliwy" by o tym poinformować urząd to ryzyko jest małe. Zwróć jednak uwagę na to, że "życzliwym" może stać się choćby niezadowolony klient.

Odnośnik do komentarza
  • 9 miesięcy później...

Trochę odkopię temat. Liczę, że ktoś mi pomoże, bo Google podsyła mi tak zagmatwane linki, że się pogubiłem.

 

Jako kierowca taksówki muszę otworzyć własną działalność gospodarczą. Moje wydatki to będzie przede wszystkim paliwo i ogólna eksploatacja samochodu. Na tę chwilę zakładam instalację LPG i taksometr z kasą fiskalną, potrzebuję jeszcze przeglądu i oznakowania samochodu, ale to za chwilę.

 

Będę jeździł w ramach korporacji, ale jest warunek – własna działalność. Z kursów wiem, że podatek Vat wynosi 8%, sprawy księgowe zlecę do jakiegoś biura rachunkowego, bo po prostu o papierkach nie mam bladego pojęcia.

 

Moje pytanie brzmi: Jak założyć firmę w US? Chodzi mi o to jakie potrzebuję druki, wiem, że muszę wystąpić o nr Regon, NIP już mam. Czy coś poza US muszę załatwiać, jakieś zgłoszenie w ZUS/KRS, czy US zrobi to za mnie? Proszę o pomoc, żebym się nie pogubił. No i najważniejsze – jakie są +/- koszta założenia działalności?

Odnośnik do komentarza

Aby zarejestrować działalność gospodarczą składasz w urzędzie miasta (gminy) wypełniony wniosek EDG-1.

Dla osób fizycznych wykonujących działalność gospodarczą wniosek EDG-1 jest jednocześnie:

● wnioskiem o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON),

● zgłoszeniem identyfikacyjnym albo aktualizacyjnym (NIP)

oraz

● zgłoszeniem lub zmianą zgłoszenia płatnika składek do ZUS lub KRUS.

 

W zakresie objętym wnioskiem przedsiębiorca nie musi już składać osobnych wniosków do rejestru REGON, urzędu skarbowego i ZUS. Nadal jednak musi złożyć odrębnie do ZUS zgłoszenie osoby ubezpieczonej, w tym prowadzącej działalność gospodarczą (dotyczy to zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych lub ubezpieczenia zdrowotnego ZUS ZUA i ZUS ZZA).

Zgłoszenie dzialalności jest bezpłatne ale placi się za zgłoszenie w podatku VAT (chyba 160 zł).

W VAT musisz przeanalizować czy:

1. Bedziesz podatnikiem VAT - jeżeli przychód nie przekroczy 150 tys rocznie to możesz wybrać zwolnienie (chociaż kasę fiskalną i tak musisz mieć)

2 Czty wybierasz zasady uproszczone

3 Czy wybierasz zasady ogólne

 

Wady i zalety każdego rozwiązania są na dłuższą dyskusję - generalnie zależy to od tego jakie będziesz mial koszty (być może jednak kororacja stosuje i wymaga jakichś wspólnych zasad dla wszystkich).

Musisz też zdecydować w jakiej formie będziesz płacił podatek dochodowy.

Tutaj też masz wybór:

1. Karta podatkowa - proste zasady, zero dokumentów i stały podatek (dla Wrocławia stawka karty wynosi 157 zł miesięcznie chyba, że naczelnik Twojego US uzna za stosowne ją podwyższyć (max o 50%)). Podatek pomniejszasz o zapłaconą składkę zdrowotną - a ponieważ możliwa do odliczenia składka wynosi 210 zł to w efekcie podatku nie płaciłbyś.

 

Tak więc nie jest to takie trudne i z pomocą forumowego doradcy dasz radę samemu to ogarnąć

 

 

 

Odnośnik do komentarza
  • 2 lata później...

Hej. Prosze o odpowiedzi bardziej kumatych. Chodzi mi, zeby znaleźć zajecie dla mojej zony, która zajmuje sie aktualnie wychowywaniem dzieci. Pracuje na etacie wiec taka dzialanosc moglaby byc na mnie. Teoretycznie najprostsza bylaby sprzedaz allegro. Czy dla kogos zielonego w temacie jest to mozliwe? Rozumiem, ze jest to raczej porwanie sie z motyka na slonce i w razie czego prosze o wybicie mi tego z glowy.

Odnośnik do komentarza

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...