Skocz do zawartości
Profesor

Kącik historyczny

Rekomendowane odpowiedzi

Warto poszukać nawet w szukajwarchiwach.pl albo w genetece. Mnie się tak udało dotrzeć do aktu ślubu prapradziadka z 1883 roku, więc mam już imiona jego i praprababci rodziców i nawet nazwiska panieńskie prapraprababć :) Super zabawa, ale niedługo trzeba będzie przejśc na następny etap bo kończą się tropy.

 

Największy problem jest po mieczu, bo pradziadek Karol Kozik figuruje jako uczestnik Powstania Śląskiego (trzeciego) na pomniku tychże, ale w żadnych ewidencjach go znaleźć nie mogę. Jestem prawie pewny, że jego brata Jana namierzyłem, ale o samym Karolu nic. 

 

A od drugiej strony jest wspomniany przeze mnie w Maryni casus Casimira Mullera (sorry zlotowicze, pojebałem, jednak Thomas xD), który przed 1918 przyjechał do Poznania i przyjął popularne w regionie nazwisko Melerowicz. Nie wiem jak podejść to tego poszukiwania. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Godzinę temu, Gabe napisał:

 

A znasz jakieś szczegóły? Choćby nazwę projektu?

Wiedza o moich przodkach dociera jedynie do pradziadków, i to tylko z opowieści moich rodziców i pomników na cmentarzu :/ 

 

Tu jest strona poświęcona Podlaski i Mazowszu jednocześnie: https://indeksy.projektpodlasie.pl/ 

nie sugeruj się nazwą :)

1 godzinę temu, me_who napisał:

000003_9099338c44bdb4xla7od05_X_351x570.

 

W sumie jak udało się znaleźć namiary na pradziadka @Scorpio może ktoś rozpozna po mundurze formację w jakiej służył mój pradziad. Nie wiem czy czapka z daszkiem przysługiwała każdemu żołnierzowi czy może podoficerom i oficerom tylko? Czy zwykły szeregowiec miałby takie wypasione buty? ;) Czy fakt, że jest w czapce a nie w pikelhaubie może świadczyć, że zdjęcie jest z 1916 roku lub później? :-k Nie wiem co tam jest na epoletach. Czy były tam numery pułkowe? Czy stopnie? 

 

Czapki widziałem na zdjęciu z 1914... co do reszty nie wiem, ale może znajdę. 

  • Dzięki! 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
13 minut temu, Feanor napisał:

Wydaje mi się teraz, że po prostu niektóre jednostki miały daszki przy swoich kratzchen: http://www.kaisersbunker.com/dunkelblau/headgear/

Jeeeeny, doskonały materiał poglądowy :)  Co prawda do 1910, ale na moje to ta czapka to jest pruska artyleria/pionierzy/transport dla podoficera. Pradziadek w polskiej armii był, jak pisałem, starszym ogniomistrzem, więc można założyć, że w Wielkiej Wojnie również był artylerzystą :-k 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
14 hours ago, Scorpio said:

Patrze na rozne rodzaje kurrentow i wydaje mi sie ze Prof moze miec racje - to wyglada na troche niedbale "B". Krecha to wciaz zagadka, ale generalnie "Batl" ma sens.

 

 

Edyta dodaje że Prof znowu pomylił Micha z Feanorem ;)

 

:picard:

 

Krecha to standardowy sposób na oznaczanie skrótu, w kurrentschrifcie ale i wcześniej, więc jeśli litery to "Batl", krecha robi mnóstwo sensu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

Michu, teraz ja sie troche nudzilem i wg mnie, na pagonach Twojego pradziada jest cos takiego: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Zwei_schulterklappen_FAR_45.jpg

 

Dobrze to widac u tego artylerzysty (te same pagony i sprzaczka, ale czapka sie nie zgadza ) post-5961-0-29538700-1380065989.jpg

 

 

Ten rodzaj pagonow stosowal np "2. Oberschlesisches Feldartillerie Regiment Nr.57"

 

Edyta dodaje ze pasuje to tez do Feldartillerie Regiment Zossen (402) - ich pagony wygladaly tak: OYKVYq0-xPV_mHHDvV3-oIrEHkxwS30tB80-xKC4 a kurtki tak: 400px-FAR_402_II_Abteilung_Heinrich_Uhl.

  • Lubię! 1
  • Dzięki! 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

Straciłem na badania genealogiczne kilka ostatnich dni (przez Reapera, który mi o tym przypomniał), więc się chociaż pochwalę efektami:

 

Achievement "Pradziadek" - unlocked

Achievement "Prapradziadek" - unlocked

Achievement "Praprapradziadek" - in progress 20/32 

Achievement "Prapraprapradziadek" - in progress 17/64

Achievement "Praprapraprapradziadek" - in progress 10/128

Achievement "Prapraprapraprapradziadek" - in progress 2/256

Achievement "Waśń rodzinna" - unlocked*

 

Osiągnąłem próg 1699 roku :) Lepiej poszło mi w szukaniu przodków żony: 1632 :)

 

 

 

________

* Mama obraziła się na mnie i na ojca, że odnajduję zdecydowanie więcej przodków po mieczu niż po kądzieli :D

  • Lubię! 7

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

U mnie jest przełom, bo w rodzinnym archiwum była kartka, która pradziadek wysłał do swojego ojczyma. Kartka jest datowana na 11.06.1916 roku, a na froncie kartki jest: 

(nieczytelne) Grend. Ceglarek, I. abt(?, abteilung?), I. Erz.Batl., I Rekr. Depot, Grenad. Reg. 7., Liegnitz

Czyli jest to pierwszy zapasowy batalion dla Grenadier Regiment König Wilhelm I (2. Westpreussisches) Nr. 7.

I wszystko okej, fajnie by można powiązać resztę, ale opis co sie działo z oboma Ersatz-Batalionami regimentu jest dla mnie totalna magia, bo nie wiem czy te jednostki zapasowe to były odpowiedniki wojsk frontowych na czas szkolenia tylko? Czy to były samodzielne jednostki od pewnego momentu? Czy jak dziadek był w tym konkretnym oddziale zapasowym to można założyć, ze trafił do macierzystej jednostki czy może do innej jednostki? Jeszcze najlepiej, ze dzień przed wysłaniem kartki został rozwiązany drugi batalion rezerwowy i właściwie opis na froncie jest niewłaściwy :_eyes: 

Strona jednostki

  • Lubię! 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

No to jak już tak rzeźbimy to co to są za mundury? Chyba nie wojskowe? 

 

E4RUHBU.jpg

 

Zdjęcie zrobiono w 1942 roku. Z tyłu jest następujący napis:

 

wCAbr3s.jpg

 

Poza tym że to Gunter i August Jaskula (August to mój pradziadek) i że im August 1942, to nic nie umiem przeczytać :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

Współcześni leśnicy mają bardzo podobne patki, czy jak to się nazywa.

  • Dzięki! 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

Tak myślałem, że to leśnicy, gdzieś tam w opowieściach rodzinnych u starych om ;) się ten temat przewija

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
3 hours ago, me_who said:

U mnie jest przełom, bo w rodzinnym archiwum była kartka, która pradziadek wysłał do swojego ojczyma. Kartka jest datowana na 11.06.1916 roku, a na froncie kartki jest: 

(nieczytelne) Grend. Ceglarek, I. abt(?, abteilung?), I. Erz.Batl., I Rekr. Depot, Grenad. Reg. 7., Liegnitz

Czyli jest to pierwszy zapasowy batalion dla Grenadier Regiment König Wilhelm I (2. Westpreussisches) Nr. 7.

I wszystko okej, fajnie by można powiązać resztę, ale opis co sie działo z oboma Ersatz-Batalionami regimentu jest dla mnie totalna magia, bo nie wiem czy te jednostki zapasowe to były odpowiedniki wojsk frontowych na czas szkolenia tylko? Czy to były samodzielne jednostki od pewnego momentu? Czy jak dziadek był w tym konkretnym oddziale zapasowym to można założyć, ze trafił do macierzystej jednostki czy może do innej jednostki? Jeszcze najlepiej, ze dzień przed wysłaniem kartki został rozwiązany drugi batalion rezerwowy i właściwie opis na froncie jest niewłaściwy :_eyes: 

Strona jednostki

 

http://wiki-de.genealogy.net/Ersatz-Bataillon

  • Dzięki! 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

Czyli z założenia miały szkolić rekrutów dla macierzystych jednostek, ale w praktyce bywało różnie. Czyli nie mogę na 100% potwierdzić :|

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

@Meler patki są służby leśnej, ale one mogłybyc na różnych mundurach...Przynajmniej tako twierdzą zdjęcia z internetów.

Ale ten po lewej ma moim zdaniem na sobie coś takiego

 

  • Lubię! 1
  • Dzięki! 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

A mi do domu właśnie trafiła relikwia <3

 

VSNhYxe.jpg

 

GovpKZk.jpg

  • Lubię! 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

Ten pad od Xboxa psuje wrażenie ;) 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

Prawie taki sam antyk jak album :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

I kogo masz dokładnie w tym albumie?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

Ja to nie wiem skąd Wy macie takie rzeczy i takie informacje :| U mnie raczej chłopska rodzina i pospolite nazwisko ze strony taty, a od strony mamy to wiem tylko tyle, że dziadek był zbowidowcem, ale nawet nie wiem gdzie zacząć szukać informacji :-k Mieszkali w Zielonej Górze, więc jakiś spis stamtąd?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

U mnie akurat najbardziej mam obcykanego tego pradziadka ze strony ojca w związku z tym, że jest taką trochę rodzinną ikoną, ze względu na to, że jest kawalerem Virituti Militari i zostało po nim masę dokumentów, które przez całą "komunę" były skrzętnie skrywane na strychu u dziadków w popsutym zegarze z kukułką :keke: Ale zawsze mnie ciekawiły jego dzieje pierwszowojenne, bo interesuję się tym konfliktem. Mam też to szczęście, że mój chrzestny (brat ojca) bardzo się zaangażował w odbudowę drzewa rodzinnego i bardzo dużo rzeczy wygrzebał od jakiś kuzynów/pociotków, Bóg wie kogo, o kim nawet nie wiem, że to moja rodzina. Może nawet jeździł po parafiach (najpewniejsze źródło "analogowe"), nie wiem. Na pewno na plus jest to, że praktycznie cała moja rodzina ze strony ojca pochodzi z bardzo małego fragmentu Wielkopolski między Środą Wlkp. a Śremem. Od strony mojej mamy wiedza kończy się raczej na pradziadkach, bo dalszymi czasami nikt się nie interesował i nawet na MyHeritage nie ma żadnych matchów :(

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×