Skocz do zawartości
Profesor

Tryb HC (hardcore) w FM

Rekomendowane odpowiedzi

V.1.0 (29/10/09)

 

Najpierw parę słów wyjaśnienia dla nowych graczy, którzy nigdy dotąd nie zetknęli się z tym systemem gry. Gra hardcore w najogólniejszym zarysie polega na samoograniczaniu się podczas gry, tak by maksymalnie zbliżyć rozgrywkę do rzeczywistości. Klasyczny hardkorowiec stosuje się bezwarunkowo do wszystkich zasad HC, zaś przestrzeganie tylko wybranych reguł oznacza, że gra się modyfikowanym hardcore (mHC).

 

Zasady gry hardcore dla Football Managera 2010:

 

1. Rozpoczęcie gry: Zaczynamy wyłącznie z najniższej klasy rozgrywkowej dostępnej w danym kraju (Polska: 2. liga, Szkocja: Division 3, etc.). Przy ustawianiu profilu menedżera obowiązkowo ustawiamy doświadczenie jako "Automatyczne". Jeśli nie wiesz, jakim hardkorowym klubem zagrać, zapytaj Franka.

 

[zasady szczegółowe]

 

- bazę danych warto ustawić co najmniej na medium, gdyż przy małej bazie danych może zabraknąć zawodników chętnych do przejścia do naszego klubu;

 

2. Gramy w FM 2010 tak, jak go SI stworzyło, a więc na wersji instalacyjnej załatanej najnowszą oficjalną łatką. Nie używamy żadnych nieoficjalnych uaktualnień bazy danych, scouterów, edytorów (znanych w świecie hardcore jako podmiot szatana). Nie używamy też opcji wczytania wszystkich zawodników danej narodowości, gdyż wprowadza to nierównowagę w bazie danych. Natomiast w szarej strefie znajdują się moje Bomboniery, czyli pliki wczytujące po kilkudziesięciu zawodników każdej narodowości, co udostępnia wiele mniejszych reprezentacji. Ultrahardkorowcy Bomboniery nie używają, zwykli są zdania, że skoro dodaje podobną liczbę zawodników każdej narodowości, równowaga zostaje zachowana.

 

UWAGA: FM 2010 umożliwia dodawanie do gry nowych lig; jako że nie ma cienia gwarancji, że pliki z nowymi ligami są poprawnie wykonane (zwłaszcza od strony finansowej), gra z ligą/ligami dodanymi do Football Managera 2010 nie jest na chwilę obecną traktowana jako kompatybilna z zasadami HC.

 

3. Transfery: Zatrudniamy WYŁĄCZNIE zawodników poddanych obserwacji przez scoutów. Kraje i regiony, do których możemy wysłać scoutów, określa za nas zarząd. Scoutować można następujących zawodników: (1) znalezionych przez scoutów (oczywiście zawodnik znaleziony przez scouta automatycznie uznany jest za przescoutowanego), (2) wymienionych w niusach, (3) zawodników wyróżnionych jako największe zagrożenie (Dangerman) w raporcie przedmeczowym, (4) zawodników poleconych przez naszych piłkarzy i współpracowników (oznacza to, że nie można już scoutować piłkarzy reprezentacji, w których występują nasi zawodnicy).

 

[zasady szczegółowe]

 

- aczkolwiek najpewniejszym sposobem na przescoutowanie piłkarza jest przyjrzenie mu się w kilku meczach, w sytuacjach podbramkowych (n.p. dziura w składzie, koniec okna transferowego, oferty od konkurencji) można zadowolić się przygotowaną przez scouta kartą informacyjną — dotyczy to zwłaszcza zespołów nieligowych, które grają za mało meczów, jakie można by poddać obserwacji. Rozstrzygnięcia indywidualnych przypadków pozostawione są rozsądkowi gracza, jednakże poza sytuacjami absolutnie krytycznymi wymagana jest obserwacja zawodnika w przynajmniej jednym spotkaniu;

 

- do scoutowania nie można wybierać zawodników z zespołów, które grają przeciwko nam, o ile nie są spełnione w/w warunki. Nie można też wskazywać scoutom do obserwacji zawodników zauważonych przez nas w innych meczach, w tym w meczach transmitowanych przez telewizję;

 

- oczywiście sugestiami scoutów nie trzeba się kierować - to tylko ludzie, a więc są omylni -, jednakże trzeba zawsze zasięgnąć ich opinii;

 

- od wersji FM 2008 można prosić naszych piłkarzy o polecenie potencjalnego wzmocnienia do drużyny. Przyjmuje się następujące ograniczenia: (a) o polecenie zawodnika z byłego klubu można prosić tylko raz, w przeciągu pół roku od transferu do naszego zespołu; (b) o polecenie zawodnika z reprezentacji można prosić nie częściej niż raz na rok. Poleconego zawodnika należy przescoutować, o ile gra w kraju, do którego możemy wysyłać scoutów; w przeciwnym razie można jedynie zaprosić go na testy, a jeżeli odmówi, nie można go sprowadzić do zespołu

 

4. Ekran wyszukiwania: nie korzystamy z tej funkcji. Jeżeli nie mamy w klubie scouta, należy go znaleźć i zatrudnić, a jeśli okaże się to niemożliwe, podpisać kontrakty z klubowymi "szarakami".

 

5. Ekran transferu i Centrum Transferowe (Transfer): nie korzystamy z tej funkcji.

 

6. Szybkie wyszukiwanie (Quick Find/Search): nie korzystamy z tej funkcji.

 

7. Współpracownicy: Ci, którzy mają bezpośredni kontakt z piłkarzami (trenerzy, asystenci, fizjoterapeuci) muszą znać język kraju, w którym pracują (w Polsce - polski, w Niemczech - niemiecki, etc.). Zasada nie dotyczy scoutów. Liczbę współpracowników należy ograniczyć, kierując się zdrowym rozsądkiem i wytycznymi zarządu. Pracowników zatrudniać można wyłącznie za pośrednictwem biura pracy, ich wyszukiwanie na własną rękę jest niedozwolone. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy w klubie nie ma ani jednego scouta lub fizjoterapeuty - jeżeli przez miesiąc po zamieszczeniu ogłoszenia w biurze pracy nie zgłosi się żaden kandydat, albo żaden kandydat nie przystanie na nasze warunki finansowe, można skorzystać z ekranu wyszukiwania współpracowników, by zatrudnić NAJSŁABSZEGO scouta/fizjoterapeutę spośród dostępnych.

 

UWAGA (1): Niedozwolone jest korzystanie z cheatu z oferowaniem kontraktów asystenckich w celu ominięcia ograniczeń liczbowych nakładanych przez zarząd.

 

UWAGA (2): Jako że na pewnym poziomie trenerzy zgłaszający się z ogłoszenia są znacznie słabsi od poziomu sportowego zespołu, w przypadku drużyn bogatych i zaliczanych do faworytów do tytułu mistrzowskiego dopuszczalne jest wyszukiwanie współpracowników za pomocą ekranu wyszukiwania.

 

8. Taktyki i treningi: Niedozwolone jest korzystanie z cudzych taktyk i treningów. Do wszystkiego dochodzimy sami, metodą bolesnych prób i kosztownych błędów.

 

9. Reprezentacja: Jako że moduł prowadzenia reprezentacji NADAL jest niedopracowany, wyszukując zawodników do niej można korzystać z ekranu wyszukiwania, a nawet i z (tfu! tfu!) zewnętrznego scoutera pokroju Genie scouta, oczywiście z ukrytymi kolumnami CA/PA, ocenami i rekomendacjami. Znalezionych w ten sposób zawodników NIE MOŻNA automatycznie uznawać za przescoutowanych i sprowadzać do klubu.

 

[zasady szczegółowe]

 

- można założyć, że zawodnik, który zagrał za naszej kadencji w reprezentacji co najmniej 3 kolejne mecze, jest nam znany na tyle, że staje się to równoznaczne z jego przescoutowaniem. Ale i tak znacznie szybciej będzie po prostu go przescoutować.

 

10. Zasady różne:

 

- listę życzeń możesz zabrać ze sobą po zmianie klubu, ale gdy choć jeden atrybut zawodnika z listy znika za mgłą wojny, musisz go ponownie przescoutować;

 

- można kupować bez scoutowania zawodników z poprzedniego klubu, o ile 100% jego atrybutów nie jest ukryte za mgłą wojny;

 

- korzystanie z opcji klubów patronackich ma następujące ograniczenia: (a) kluby brytyjskie (angielskie, szkockie, walijskie i północnoirlandzkie) nie mogą mieć jako klubu filialnego lub patronackiego innego klubu brytyjskiego (nie tylko z tego samego kraju), (b) kluby niemieckie nie mogą mieć jako klubu filialnego lub patronackiego innego klubu niemieckiego; jeżeli nasz klub ma już takie kontakty w momencie objęcia go przez nas, należy z nich nie korzystać i zakończyć je w pierwszym możliwym momencie;

 

- w trybie HC nie można prowadzić zespołów "B" w lidze hiszpańskiej, gdyż posiadają one reputację klubów macierzystych i zbyt łatwo jest sprowadzać do nich klasowych zawodników

 

- jeżeli nasz klub patronacki zaoferuje nam zawodnika do wypożyczenia, można tę ofertę zaakceptować bez uprzedniego scoutowania - w końcu po to właśnie istnieje umowa partnerska między oboma klubami. Natomiast jeśli klub patronacki zaoferuje nam piłkarza na sprzedaż, albo gdy otrzymamy ofertę kupna zawodnika z innego klubu, takiego piłkarza należy bezwzględnie przescoutować przed przyjęciem/złożeniem oferty. Przescoutowanie zaoferowanego zawodnika nie jest potrzebne tylko wówczas, gdy w momencie otrzymania oferty znajdował się już na naszej shortliście i został uprzednio przescoutowany, a 100% jego atrybutów nadal pozostaje widoczne; jeżeli zaoferowany zawodnik gra w kraju, do którego nie możemy wysyłać scoutów, kupić go można jedynie po uprzednim sprowadzeniu na testy, a jeśli to okaże się niemożliwe, nie wolno takiego zawodnika zatrudnić;

 

- od wersji FM 2009 w grze obecne są podpowiedzi asystenta w trakcie meczu; jako że stanowią element gry, można z nich korzystać, tym bardziej że asystenci mają wredny zwyczaj mylić się w swoich ocenach, zwłaszcza w niższych ligach

 

- jeśli któraś z powyższych zasad Ci nie odpowiada, nie stosuj jej; w końcu to tylko gra. W takiej sytuacji nie powinieneś wszakże mówić, że jesteś graczem hardcore.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

Co z opcją "dodaj kluczowy personel"? Jest to legalne, czy nadal musimy sami szukać pracowników, jeśli zaczynamy grę?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

Powiedziałbym, że jest to legalne, bo braki personelu spowodowane są zwykle niedoróbkami researchu w niższych i co bardziej egzotycznych ligach. Z doświadczenia wydaje mi się, że i tak są to koszmarne cienasy, a zarząd często nie zgadza się na ich zwolnienie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
korzystanie z opcji klubów patronackich ma następujące ograniczenia: (a) kluby brytyjskie (angielskie, szkockie, walijskie i północnoirlandzkie) nie mogą mieć jako klubu filialnego lub patronackiego innego klubu brytyjskiego (nie tylko z tego samego kraju), (b) kluby niemieckie nie mogą mieć jako klubu filialnego lub patronackiego innego klubu niemieckiego; jeżeli nasz klub ma już takie kontakty w momencie objęcia go przez nas, należy z nich nie korzystać i zakończyć je w pierwszym możliwym momencie

 

Dla pewności, nie dotyczy to innych krajów?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

Jak zapatrujesz się na opcje dotyczącą podpowiedzi współpracowników dotyczące:

 

Taktyka gry rywala

Obserwacje zawodników i włączanie ich do składu po pozytywnej opinii (przez porównanie)

Włączeniu zawodnika proponowanego w raporcie o zespole.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

Siemka.

Czy takie same zasady obowiązują w FM 2012??

Mam już klub upatrzony, tylko chce się upewnić, czy te zasady czy są jakieś inne?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

są takie same :-) moim zdaniem, wkońcu to ta sama gra :) tylko nowsza wersja

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

2. Gramy w FM 2010 tak, jak go SI stworzyło, a więc na wersji instalacyjnej załatanej najnowszą oficjalną łatką. Nie używamy żadnych nieoficjalnych uaktualnień bazy danych, scouterów, edytorów (znanych w świecie hardcore jako podmiot szatana).

 

a czy mozna zainstalować England Levels 7 & 8 co by zacząć jak najniżej?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

oficjalnie zapewne nie, bo to zawsze niedefaultowa konfiguracja, ale w zasadzie who cares, nie sądzę by komuś to ujmę przyniosło i z tego powodu nie mógłby się nazywać graczem HardCore :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×